Sökning: "Signalteori"
Visar resultat 26 - 30 av 60 uppsatser innehållade ordet Signalteori.
26. Marknadens reaktion på jämställdhetsranking
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskning inom corporate social responsibility (CSR) har lyft fram de ekonomiska fördelarna med socialt ansvarstagande och hur investerare reagerar på positiva och negativa nyheter gällande olika aspekter av bolags CSR-arbete. Tredjepartsaktörer har även visat sig kunna överbrygga informationsasymmetri mellan bolag och investerare gällande CSR-arbetet och därmed påverka börsvärdet för berörda bolag. LÄS MER
27. Abnorm avkastning på kort och lång sikt vid nyemission : En studie av riktade emissioner och företrädesemissioner på Stockholmsbörsen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : När ett bolag tar in kapital genom en emission kan de antingen använda sig av en riktademissionen eller av en företrädesemission. Tidigare forskning har visat att bolag har ennegativ aktieutveckling efter en nyemission. LÄS MER
28. Varför hållbarhetsredovisar mindre aktiebolag frivilligt? -En kvalitativ undersökning utifrån intressent- och signalteori
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
29. Marknadens reaktion vid återköp : Hur påverkas marknaden kortsiktigt beroende på bakomliggande motiv?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Företag på den svenska marknaden kan sedan år 2000 välja att återköpa egna aktier. Då ettföretag tar beslutet att ett återköpsprogram ska inledas publiceras det för allmänheten.Tidigare studier har funnit att marknaden reagerar positivt på denna information. LÄS MER
30. Undervärdering vid börsnotering? : En studie om innovativa företag och underprissättning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskning redogör för att företag som börsnoteras i genomsnitt underprissätts. Syftet med studien var att undersöka skillnaden i underprissättning mellan innovativa- och icke-innovativa företag i samband med börsnoteringar på marknadsplatserna Aktietorget och Stockholmsbörsen. LÄS MER