Sökning: "Sin Lagerlöf"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Sin Lagerlöf.

  1. 16. ”…man känner att man borde ge dem Strindberg och Selma Lagerlöf...” : Fyra gymnasielärares syn på elevers läsförståelse och deras arbete med densamma

    Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Åsa Höckert Edlund; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nationella och internationella studier som fått stort genomslag i media och i skoldebatten, visar att svenska elevers läsförståelse har sjunkit under de senaste åren. Detta gäller såväl yngre som äldre elever. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur fyra svensklärare på gymnasiet uppfattar saken. LÄS MER

  2. 17. En studie om sagoarbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Violetta Olsson; Marie Hellström; [2012]
    Nyckelord :kreativitet; kulturarv; lärande; saga; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien och våra frågeställningar var att få fördjupade kunskaper om sagans möjlighet att öka förutsättningar till elevernas lärande och utveckling. Vi ville också se om det är relevant att öka sagoarbetet i undervisningen. LÄS MER

  3. 18. Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lagerlöf; [2011-04-14]
    Nyckelord :utvecklingspedagogik; förskola; inkludering; lyssningscentrerat musiklärande; explorativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har studien ett andra övergripande syfte, en metafråga: hur kan vi skapa pedagogiska situationer som ger oss tillgång till barns lyssnande på musik? Mer specifikt fokuserar studien på följande frågor: Hur svarar barnen på den pedagogiska utmaningen att redogöra för vad de hör när de lyssnar på musik? Hur kan pedagogiska situationer utformas så att forskare och även lärare får tillgång till barns lyssnande? Hur ter sig de pedagogiska praktiker som utvecklas härför i termer av inkludering och exkludering? Teori: Studien utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet (Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson, 2003). LÄS MER

  4. 19. MEDIERAD INTERAKTION : En kvalitativ studie som visar på ungdomars nya vanor och beroende av gemenskap

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Susanna Lagerlöf; Ulrika Libäck; [2011]
    Nyckelord :ungdomar; internet; sociala band; symbolisk interaktionism; adolescens; social responsivitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en socialpsykologisk ansats synliggöra våra respondenters berättelser och tankar och då främst i deras medierade interaktioner med olika grupper.Detta har vi undersökt utifrån en hermeneutisk ansats genom kvalitativa intervjuer med elever i en skolklass där vi valde att fokusera på deras medierade interaktioner. LÄS MER

  5. 20. Bakomliggande motiv till sponsring : En fallstudie i varför svenska multinationella företag sponsrar elitidrottsföreningar.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Filip Lagerlöf; Claes Libell; [2010]
    Nyckelord :Sponsring; motiv; multinationella företag;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie beskrivit och förklarat vilka bakomliggande motiv multinationella företag har då de väljer att sponsra elitidrottsföreningar. Hypotesprövning visar att exponering -good citizen -personal och relationsmotivet, är motiv till varför svenska multinationella företag sponsrar elitidrottsföreningar. LÄS MER