Sökning: "Socioemotionella svårigheter"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden Socioemotionella svårigheter.

  1. 6. Relation, profession och organisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Klarin; [2016]
    Nyckelord :bemötande; inkludering; interaktionistisk teori; relation; relationssvårigheter;

    Sammanfattning : AbstraktKlarin, Anna (2016): Relation, profession och organisation- En studie om elever i relationssvårigheter. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.BakgrundDet finns elever som har svårt att passa inom ramarna för skolans verksamhet och där skolan behöver tänka kring hur de ska inkluderas. LÄS MER

  2. 7. Oftast är det ju ganska smidigt lösta lösningar : En studie om förskollärares upplevelser kring en inkluderande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Emma Steen; Jeanette Ring; [2016]
    Nyckelord :En förskola för alla barn; inkludering; exkludering; förhållningssätt; barn i behov av särskilt stöd; socioemotionella svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolan kan vara eller kan bli en förskola för alla barn, även för de barn som utmanar förskollärare att tänka om och tänka nytt. Mer specifikt syftar studien till att undersöka hur förskollärare beskriver normer och metoder i arbetet med barn i socioemotionella svårigheter, hur de beskriver begreppen inkludering och exkludering och hur de beskriver barn i behov av särskilt stöd och en förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 8. ”Bråkar du ute åker du in, bråkar du inne åker du ut!” : En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i arbetet med elever i socioemotionella svårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lena Bäckaräng; IdaMaria Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Special Education Teacher; Behavioral disorder; Inclusion;

    Sammanfattning : The study's aim was to examine the professional role of the Special Education Teachers, working with students in socio-emotional difficulties with focus on externalizing behavior. The study is qualitative in nature, based on 10 interviews conducted at four different schools where four Special Education teacher and six teachers were interviewed. LÄS MER

  4. 9. Åtgärdsprogram med sociala mål : En studie om hur behov, mål och åtgärder skrivs fram för elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Cecilia Ahlström; [2014]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; sociala mål; åtgärder; behov;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa vilka behov och mål som beskrivs och vilka åtgärder som föreslås för elever som har åtgärdsprogram för att nå sociala mål.   Studien har baserats på tjugo åtgärdsprogram med fokus på sociala mål. Dessa har samlats in från fyra olika F-9 skolor i två angränsande kommuner. LÄS MER

  5. 10. Utmaningar i det pedagogiska arbetet med barn – pedagogers syn på och bemötande av barn i socioemotionella svårigheter i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kamilla Anderberg; Sandra Rådberg; Jessica Viksell; [2014]
    Nyckelord :Socioemotionella svårigheter; samspel och kommunik;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på barn i socioemotionella svårigheteroch vilka stödjande strategier de framhåller för att främja en positiv utveckling i det sociala samspelet för dessabarn. Vi har också undersökt vilka hinder och möjligheter för föräldrasamverkan pedagogerna ser när det gällerbarn i sociala och emotionella svårigheter. LÄS MER