Sökning: "Socioemotionella svårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden Socioemotionella svårigheter.

  1. 21. Mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Belinda Glimeld; Marie Ahlstrand; [2010]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Bemötande; Koncentrationssvårigheter; Pedagoger; Socioemotionella svårigheter; Stora barngrupper;

    Sammanfattning : Syftet är att få en insikt hur det är att arbeta med barn i av särskilt stöd ur ett pedagogiskt perspektiv. Detta för att skapa större kunskap och förståelse inom ämnet för oss som blivande pedagoger. LÄS MER

  2. 22. Barn i socioemotionella svårigheter : Med fokus på yngre barn

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Malin Gustavsson; Marie Wallin; [2008]
    Nyckelord :Barn; socioemotionella svårigheter; interaktion; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var dels att få förståelse för hur lärare respektive specialpedagoger ser på barn i socioemotionella svårigheter, dels att undersöka om socioemotionella svårigheter kan leda till problem i interaktionen med den övriga barngruppen. Vi ville också belysa om samverkan mellan hem och skola är en förutsättning för att komma till rätta med elevens problem. LÄS MER

  3. 23. Kommunikation och samspel - viktiga pedagogiska verktyg i lärares arbete med elever i socioemotionella svårigheter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Nilsson; Birgitta Svensson; [2007]
    Nyckelord :Elever i socioemotionella svårigheter; kommunikation; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att nå förståelse av vad som avses med pedagogiska verktyg i lärares arbete med elever i socioemotionella svårigheter. För att kunna nå en förståelse använde vi oss av kvalitativ intervju. LÄS MER

  4. 24. Krävande situationer : Att möta socioemotionella svårigheter i förskola och skola

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elisabeth Alsiö; Doris Eriksson; Malin Hellman; [2006]
    Nyckelord :socioemotionella svårigheter; sociokulturellt perspektiv; anknytningsteori; förskola; skola; synsätt; åtgärder; samverkan; traditioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa skillnader och likheter i synen på barn i socioemotionella svårigheter hos pedagoger på förskola och skola. Vi ville undersökta om förskolan och skolans traditioner gör skillnad i valet av åtgärder för att komma tillrätta med svårigheterna. LÄS MER

  5. 25. Detta var min sista chans! Elever med socioemotionella svårigheter berättar om sina upplevelser av den segregerade skoltiden

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Balli Lelinge; Ing-Marie Hartnor; [2005]
    Nyckelord :elever med socioemotionella svårigheter; lärarnas förhållningssätt; möjligheter och hinder; segregerade skolformer;

    Sammanfattning : Hartnor, Ing-Marie & Lelinge, Balli (2005). Detta var min sista chans! Elever medsocioemotionella svårigheter berättar om sina upplevelser av den segregerade skoltiden(This was my last chance! Pupils with social and emotional difficulties relate theirexperiences of the segregated school system). LÄS MER