Sökning: "Språkligt kapital"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Språkligt kapital.

  1. 1. Reflektioner över familjespråk : Livsberättelser med fokus på att inte behärska ett modersmål

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Lundvall; [2023]
    Nyckelord :family language; mother tongue; multilingualism; narrative method; linguistic identity; linguistic ability; familjespråk; modersmål; flerspråkighet; narrativ metod; språklig identitet; språklig förmåga;

    Sammanfattning : Young people without extensive knowledge of the family languages risk experiencing alienation and identity crises. This study focuses on two young people and their relationship to the family languages through life story interviews. The participants rate their own language skills low and share how it has affected their upbringing and identity. LÄS MER

  2. 2. Normer för demokratisk förståelse : en intervjustudie med lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Bovin; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokratiuppdraget; Pragmatisk; Språkligt kapital;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag har sedan länge formats av behov och krav som samhället ställer på sina medborgare. Önskvärda kunskaper från samhället och makthavare ger incitament för revideringar av kursplaner och där olika ämneskunskaper flätas samman och sammanfogas till medborgerlig kompetens, blir samhällskunskapsämnet spjutets spets gällande vår civilisations sammansättning och funktion. LÄS MER

  3. 3. Vill vi studera efter 60? : En kvalitativ intervjustudie om seniorers alstrade kapital och utbildningsstrategier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yaowapa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :utbildningssociologi; tredje åldern; äldres lärande; aktivt åldrande; språkligt kapital; tekniskt kapital; socialt kapital; utbildningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats redogör för ökade kunskaper om seniorers upplevelser och syn på fortsatt bildning senare i livet. Syftet med denna studie var därmed att försöka förstå vilka tillgångar som gruppen tillskriver värde och som ger individerna fördelar i deras sociala position under tredje åldern. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers upplevelser av de hinder och möjligheter som uppstår när de arbetar med Ung Företagsamhets koncept

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alicia Johansson; [2019]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived student; Junior Achievment Program; entrepreneurship; språkintroduktion; nyanländ elev; Ung Företagsamhet; UF-företagande; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med hjälp av Bourdieus kapitalbegrepp synliggöra hur nyanlända elever upplever de hinder och möjligheter som uppstår när eleverna arbetar med det koncept som Ung Företagsamhet har utformat samtidigt som de studerar på Språkintroduktionen. Genom semistrukturerade intervjuer har elevernas berättelser tolkats med hjälp av Bourdieus begrepp med fokus på kulturellt kapital, utbildningskapital, språkligt kapital och habitus. LÄS MER

  5. 5. Mina språk : Tredjeklassares uppfattningar om språkligt kapital, flerspråkighet samt modersmål

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Georgina Charisis; [2019]
    Nyckelord :Habitus; language portraits; interviews;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate thoughts of pupils in third grade about language, language acquisition, multilingualism and mother tongue. The group is highly multicultural and multilingual which has resulted in many opinions regarding the following issues of conduct: How do the pupils describe their use of their language skills and what do they do to develop them? What thoughts do they have about multilingualism? To what and when do the pupils make use of their mother tongue? A mixed method has been used which makes the study equally quantitative and qualitative. LÄS MER