Sökning: "The Elder Scrolls V: Skyrim"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden The Elder Scrolls V: Skyrim.

  1. 1. Applying Principles of Game Design to User Interface

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Evelina Venngren; [2021]
    Nyckelord :Game design principles; user interface design principles; usability; user satisfaction;

    Sammanfattning : This thesis investigates how principles of game design can be applied to a PC game settings menudesign to make the interaction fun and enhance the user satisfaction of interaction and navigation.Through exploring the question “How can principles of game design be applied to UI design inorder to enhance the user satisfaction of interacting with an interface?” it might be possible to addto the experience of using UI without removing any of the usability goals that is customary today. LÄS MER

  2. 2. Fornnordisk mytologi i dataspel : En kvalitativ innehållsanalys av God of War’s gestaltning av fornnordisk mytologi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Philip Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Balder; Dataspel; Fornnordisk Mytologi; Freja; God of War; Kvalitativ Innehållsanalys; Mimer; Muspelheim; Nifelheim;

    Sammanfattning : This thesis analyses how norse mythology is being used in modern videogames. This is done via a qualitative content analysis using grounded theory of the game God of War from 2018 by Santa Monica Studios, and comparing the games contents with literature regarding Norse mythology, the Prose Edda and the Poetic Edda, as well as studies done on similar games in fields closely related to the subject. LÄS MER

  3. 3. Den starka kvinnan i The Elder Scrolls V: Skyrim : En kvalitativ innehållsanalys av spelet i förhållande till aktuell forskning om den fornnordiska kvinnan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Henrik Öijvall Karlsson; Nelli Madjari; [2019]
    Nyckelord :The Elder Scrolls V: Skyrim; starka kvinnan; fornnordisk tid; fornnordisk mytologi; Nord; kvalitativ innehållsanalys; grundad teori;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka bilden av den starka kvinnan som finns i spelet The Elder Scrolls V: Skyrim, stämmer överens med hur nuvarande forskning ser på förekomsten av den starka kvinnan i fornnordisk tid och mytologi. När det gäller avgränsningar valde vi att i spelet enbart studera kvinnor av rasen Nord. LÄS MER

  4. 4. Dynamisk kunskapsspridning mellan spelkaraktärer genom konversationer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jonathan Rappner; [2015]
    Nyckelord :npc; agent; game; ai; rpg;

    Sammanfattning : I dagens allt mer stora och öppna RPG-spel (role-playing game) finns behovet av ett system som kan sprida kunskap om spelvärlden eller aktiviteter till spelaren genom konversationer med spelets NPC:er (non-playing characters). Problemet med dagens spel såsom The Elder Scrolls V: Skyrim är att de NPC:er som har tänkts förmedla sådan här kunskap till spelaren, tilldelas den artificiellt beroende på hur långt spelaren har kommit i spelet. LÄS MER

  5. 5. "What's the Matter? You Can't Stand the Sight of a Strong Nord Woman?" : En analys av fornnordisk kultur, religion och samhälle idatorspelet The Elder Scrolls V: Skyrim

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Martin Daun; [2014]
    Nyckelord :fornnordisk religion; vikingar; populärkultur; datorspel; skyrim; elder scrolls; religion; populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka genom hermeneutisk analysprocess hur fornnordisk mytologi, samhälle och kultur har inspirerat The Elder Scrolls V: Skyrim. Uppsatsen börjar med en övergripande genomgång av den historiska epok som kallas för vikingatiden. LÄS MER