Sökning: "Valentin Andrijevic"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Valentin Andrijevic.

  1. 1. Mening och meningslöshet : En analys av Albert Camus romaner Främlingen och Pesten som underlag för samtal om psykisk ohälsa

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentin Andrijevic; Madeleine Petersdotter Svensson; [2023]
    Nyckelord :Albert Camus; Existentialism; Absurdism; Psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är dels att undersöka existentialistiska och absurdistiska drag i Albert Camus romaner Främlingen och Pesten, dels undersöka hur Camus väljer att beskriva och framställa huvudkaraktärerna i respektive roman, dels analysera existentialismen och absurdismen i anslutning till de båda verken och hur dessa kan användas som redskap för att belysa problematiken kring psykisk ohälsa bland unga. En textanalys tillämpades på två romaner av Albert Camus Främlingen och Pesten. LÄS MER

  2. 2. What to teach or how to teach? : A survey on the consequences a less detail-controlled curriculum has on English teachers´ choice of English-language literature

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentin Andrijevic; [2023]
    Nyckelord :Swedish National Curriculum; less detail-controlled; English-language literature; critical literacy; critical pedagogy; intersectionality; Half of a Yellow Sun; Swedish Cultural Canon of Literature;

    Sammanfattning : This essay aims to examine which consequences a less-detail controlled curriculum has on English teachers’ choice of English-language literature. With support from the literature review, this essay argues that an unofficial, tacit school canon of English-language literature mainly composed of ten literary works seems to have been established in Swedish upper-secondary schools, despite the Swedish National Curriculum not naming specific literary works educators in Sweden are required to use in their teaching. LÄS MER