Sökning: "Varför vill så få bli lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Varför vill så få bli lärare.

  1. 1. Hur svenska och polska skolor arbetar med idrottskläder på idrottslektionerna : finns det några skillnader mellan skolorna?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Idrottskläder; ombyte; omklädningsrum; Polen;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur skolor i Sverige och Polen arbetar med idrottskläder gällande deltagandet på idrottslektioner och om läraren anpassar lektionerna utefter hur eleverna kommer klädda till idrottslektionen. Frågeställningarna i studien var: Hur definieras idrottskläder av lärare i Sverige respektive Polen och skiljer det sig mellan skolorna inom respektive land? Om elever kommer, enligt skolans definition, ej ombytta – vad sker då? Enligt lärarna, varför vill vissa elever inte byta om till idrottskläder? Om det inte står något i styrdokumenten gällande klädsel, ska då läraren anpassa lektionerna så ej ombytta elever också kan delta och bli bedömda i ämnet? Metod Studien har använt sig av semistrukturerade intervjuer med sex lärare, tre i Sverige och tre i Polen. LÄS MER

  2. 2. ”Den första läraren hade tråkigt på helgerna men barnen hade så kul men läraren kunde inte säga ni får inte ha kul och då gav läraren eleverna läxor istället.” : En studie om hur elever uppfattar matteläxor och i vilket syfte lärare ger eleverna matteläxor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Cissi Lindström; [2018]
    Nyckelord :Matteläxor; elever i årskurs 1-3; grundlärare; matematik; läxor; elevers uppfattning; lärares uppfattning;

    Sammanfattning : Matteläxor är ett ämne som det pratas mycket om men det finns inga speciella regler kring matteläxor i skolan utan det är upp till varje enskild skola och lärare att bestämma om lärarna ska ge eleverna matteläxa eller inte. Jag har i denna studie undersökt fenomenet matematikläxor i årskurs F-3. LÄS MER

  3. 3. Det finns olika vägar att nå målet -Hur planerar lärare SO-undervisningen i ett andraspråksperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Bylund; Sara Andersson Arezo; [2015]
    Nyckelord :andraspråk; begrepp; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att, genom intervjuer av sju lärare undersöka hur lärare kan stödja elever med svenska som andraspråk genom SO-undervisningen. Anledningen till varför vi valt att skriva inom detta område är för att många forskare menar att lärare behöver planera all sin undervisning utifrån ett språkutvecklande syfte. LÄS MER

  4. 4. Ändrat arbetssätt i matematik för ökat självförtroende : En enkätundersökning hos elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Per Strömgren; [2009]
    Nyckelord :självförtroende; arbetssätt; matematik;

    Sammanfattning : Enligt gjorda undersökningar så sjunker svenska elevers prestationer i relation till andra länder inom matematikämnet. Enligt gjorda undersökningar så verkar självförtroende och resultat på något sätt kopplade till varandra. LÄS MER

  5. 5. Varför bli yrkeslärare? : Vilka uppfattningar har yrkeslärare om den motivation, som behövs för att studera till yrkeslärare?

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och design

    Författare :Magnus Ackerot; Joakim Rask; [2009]
    Nyckelord :Drivkraft; motivation; yrkeslärare; yrkeslärarutbildning;

    Sammanfattning : Denna undersökning är att med bakgrund av att yrkeslärare inom gymnasieskolan beskrivs som en bristvara, och med tanke på det framtida behovet då bristen på yrkeslärare kommer att öka. Det vi vill belysa är vad som är motivationen och drivkraften för den enskilde individen i att bli yrkeslärare och även vilka drivkrafter som kan få obehöriga lärare att vilja bli behörig. LÄS MER