Sökning: "Zombies"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade ordet Zombies.
16. Adaptive Memory : Survival Processing in Ancestral and Fictional Scenarios
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : The aim of this study was to examine the function behind adaptive memory by comparing groups of participants processing information in ancestral and fictional scenarios related to survival. The thesis was that participants would retain information to a higher extent if processing occurred in a fictional, threatening scenario compared to scenarios based on pleasantness and survival in grasslands. LÄS MER
17. Motion capture och skräck : Hur skakiga rörelser påverkar skräckupplevelsen hos en zombie-spelkaraktär
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Det här arbetet syftade till att undersöka om de skakningar och ryck som uppstår vid en dålig motion capture-inspelning, kan användas till fördel i skräcksammanhang och utveckla den skrämmande egenskapen hos en zombiekaraktär. Som bakgrund har undersökningen gått igenom litteratur kring Zombies, The uncanny valley, Das Unheimliche och deras förhållande till spel. LÄS MER
18. Vampyrer, Zombies och Troll – men vad är det egentligen som skrämmer oss? : En studie om vilken samhällskritik det går att finna i tre av John Ajvide Lindqvists texter och hur han bygger upp skräcken.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att studera tre av John Ajvide Lindqvist verk med utgångspunkt i att det går att läsa ut samhällskritik i böckerna. Jag valde att studera detta genom att studera texternas innehåll i relation till Per Albin Hanssons tanke om ett gemensamt folkhem. LÄS MER
19. Dödens ö : En komparativ studie av Agatha Christies And Then There Were None och John Ajvide Lindqvists Tjärven
Kandidat-uppsats, Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
20. Postapokalypser, robotar och zombies : En studie om dystopiska temaarbeten i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att analysera 73 dystopiska temaarbeten, skrivna av elever i årskurs 9 vårterminen 2012, och undersöka om man finner någon skillnad kvalitetsmässigt mellan kvinnliga och manliga elever och ta reda på vari dessa skillnader i så fall ligger, i hopp om att det ska ge en tydligare inblick i problematiken kring svenska elevers dalande studieresultat. Med hjälp av textanalys som kvalitativ bedömning anonymiserades uppsatserna, de fem delarna som arbetena bestod av bedömdes och sedan summerades slutligen bedömningen i tre kategorier: svaga, neutrala och starka uppsatser. LÄS MER