Sökning: "ahlsen"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet ahlsen.

  1. 1. Shape depiction using Local Light Alignment : Evaluating the shape enhancement capabilities of the Local Light Alignment technique at multiple scales

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edvard Ahlsén; [2023]
    Nyckelord :Shape depiction; Non-photorealistic rendering; Shading; Multiple scales; Formskildring; ickerealistisk rendering; skuggning; skalrymdsmetoder;

    Sammanfattning : Local Light Alignment is a new shading based technique in the field of shape depiction, a field which concerns itself with techniques to represent and enhance the three-dimensional (3D) shape of objects in two-dimensional (2D) visual media. The main idea of Local Light Alignment is to locally adjust the incoming direction of light to create contrast in a way that enhances the perception of shape and surface detail. LÄS MER

  2. 2. LEVEL DESIGNS FÖRMÅGA ATT FÖRMEDLA STÄMNING : Storlek och upplevd stämning i Bloodborne

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Corinne Ahlsén; Casper Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Level design; storlek; stämning; Bloodborne; spel;

    Sammanfattning : Om storleken på utrymmen i spels levlar påverkar stämningen har diskuterats av leveldesignförfattare, bland andra Totten (2019) som nämner i sin bok, An Architectural Approach to Level Design, att olika storlekar på utrymmen i spel främjar olika känslor. Denna bakgrund för studien har sedan applicerats på den data som samlats in för att svara på problemformuleringen Hur påverkas upplevd stämning av områdets storlek i Bloodbornes Forbidden Woods och Upper Cathedral Ward? Datan består av storleksmätningar av utrymmen i två av spelets områden samt kommentarer från internet. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av att ställa frågor om våld till kvinnliga patienter : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Alicia Lidell; Maja Ahlsén; [2023]
    Nyckelord :Intimate Partner Violence; Battered Women; Nurses; Screening; Experience; Våld i nära relation; Våldsutsatta kvinnor; Sjuksköterskor; Screening; Erfarenhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mäns våld mot kvinnor är ett globalt samhällsproblem och kan resultera i allvarliga konsekvenser för kvinnans hälsa. I enlighet med sjuksköterskors etiska kod bär sjuksköterskor ett ansvar över att säkerställa att patienten erbjuds god vård, vilket bland annat omfattas av att värna om patienters säkerhet och motverka att patienten blir utsatt för hot och fara. LÄS MER

  4. 4. “Fluffy stuff decides the game” : A multiple case study exploring utility of DCTs andstrategic choice of language in the internationalisation process

    Master-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Ellen Gustavsson; Sernelin Ahlsén Sandra; [2023]
    Nyckelord :Internationalisation Process; Professional Service Firms; Digital Communication Tools; Language;

    Sammanfattning : Background: Professional services firms (PSFs) face unique challenges when internationalisingdue to their intangible services and the need to adapt to local markets. Digital technologies havemade internationalisation more efficient since firms utilise digital communication tools (DCTs). LÄS MER

  5. 5. Den individanpassade marknadsföringens betydelse för svenska e-handelsföretag : En studie om hur svenska e-handelsföretag kan balansera fördelar och nackdelar med individanpassad marknadsföring online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Clara Leissner; Josefine Ahlsén; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; datainsamling; integritet; perception;

    Sammanfattning : Dagens teknik har gjort det möjligt för företag att samla in data i större omfattning, med eller utan konsumentens samtycke och vetskap. Tidigare forskning menar att konsumentens uppfattning kring individanpassad marknadsföring varierar beroende på vilken typ av data som samlas in och används för att skapa denna typ av marknadsföring. LÄS MER