Sökning: "att få tidsuppfattning"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden att få tidsuppfattning.

  1. 11. Hur mycket är klockan? : En studie om elevers kunskaper om tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Caroline Ekström; [2017]
    Nyckelord :Ackommodation; analog tid; assimilation; digital tid; klockan; tid; tidsenheter; tidsskillnader; tidsuppfattning.;

    Sammanfattning : Skolan ska ge elever kunskaper om tidsbegreppet för att de ska verka i samhället. Tidsbegreppet är ett matematikområde som innehåller olika delar som elever i slutet av årskurs 6 ska kunna. Problemet är att elever visar svårigheter om tidsbegreppet redan i årskurs 3. LÄS MER

  2. 12. Teknikstöd för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Maria Henriksson; Sofia Svensson; [2017]
    Nyckelord :arbetsterapi; neuropsykiatri; skola; barn; teknik; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan ha kognitiva svårigheter och svårt att anpassa sig och kan behöva individuellt stöd. Tekniken förändras och utvecklas snabbt vilket kan, när det används, ha en inverkan på det dagliga livet för barn med kognitiva funktionsnedsättningar i skolmiljö. LÄS MER

  3. 13. ”Hur länge är inte så länge?” Tidsuppfattning och tidsbegrepp i förskolan. Preschoolers perception of time

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Pia & Anette Kjellsson Carlsson & Möller; [2016]
    Nyckelord :Absolut tid; förskolan; ordningsföljd; relativ tid; tid och avstånd;

    Sammanfattning : I en tidigare etnografisk studie uppmärksammade vi ett barns fråga om tid. ”Hur länge är inte så länge?” och utifrån denna fråga skapade vi syftet till denna studie som blev att ta reda på hur små barn förhåller sig till tid och att undersöka hur pedagogerna bemöter barn med olika tidsbegrepp. LÄS MER

  4. 14. ”Tillfreds tycker jag just nu, harmonisk invärtes” : Om äldre personers upplevelse av ålderdomen i relation till teorin om gerotranscendens och dess tre dimensioner – tid, självuppfattning och relationer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elinor Lierud; [2012]
    Nyckelord :Gerotranscendence; ageing; old age; factors influencing the development towards gerotranscendence; Gerotranscendens; åldrande; ålderdom; faktorer som påverkar utvecklingen mot gerotranscendens;

    Sammanfattning : En mängd äldreforskning pekar på att ålderdomen bör vara en förlängning av medelåldern på det viset att aktivitet, produktivitet, rationalitet, oberoende, hälsa och social förmåga även är normen på gamla dagar. Teorin om gerotranscendens menar till skillnad från detta att ålderdomen innebär en positiv utveckling där man känner sig nöjd med det liv man har haft, samhörighetskänslor med den eviga kedjan av liv och en harmoni inför vad som komma skall. LÄS MER

  5. 15. Arbetsterapeuters uppfattning om nyttan med tidshjälpmedel hos barn och ungdomar med Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Sanna Dahlander; Beatrice Öhgren; [2011]
    Nyckelord :Asperger syndrom; barn; ungdomar; tidshjälpmedel; arbetsterapeuter;

    Sammanfattning : Inledning: Personer med Aspergers syndrom har svårigheter med tidshantering och tidsuppfattning vilket påverkar vardagsstrukturen negativt. De är i behov av en förutsägbar och strukturerad vardag och behöver hjälp att konkretisera tiden vilket kan ske med hjälp av tidshjälpmedel. LÄS MER