Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Fanny Hesslegård; Josefine Karlsson; [2024-02-15]
    Nyckelord :ADHD; adhd; psykisk ohälsa; specialpedagogik; sociologiskt perspektiv; specialpedagogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på kvinnor med adhd (som är en förkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa. Metoden är kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd. LÄS MER

  2. 2. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER

  3. 3. "Det man ska lära i skolan är svårt, så det ska vara lätt att vara i skolan" : En studie om hur grundlärare i årskurs f-3 kan anpassa både undervisning och lärmiljö för att bidra till ökad läsförståelseförmåga hos elever med autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Micaela Annas; Carolina Järlstam; [2021]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; reading; reading comprehension; adaptations; learning environment; autism; autismspektrumtillstånd; läsning; läsförståelse; anpassningar; lärandemiljö;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with increased knowledge about how teaching and learning environment can be designed to increase the conditions for children with autism to achieve the knowledge requirements for reading comprehension in Swedish grade 3, by examining how some elementary teachers describe that they adapt method and environment for students with autism. Theoretical framework consists of Rogoff's socio-cultural theory that all learning can be analyzed through three different lenses: the cultural, the interpersonal and the individual, which together provide a holistic view of learning. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla elevers historiemedvetande om tid i grundskolans årskurser F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Winberg; Kajsa Gundmark; [2020]
    Nyckelord :grundskola; historia; historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; tidsuppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet har varit att få kunskap om unga elevers historiemedvetande och tidsuppfattning, då vi genom denna kunskap kan anpassa undervisningen efter hur eleverna utvecklar sitt historiemedvetande på bästa sätt. Genom att undersöka och sammanställa olika vetenskapliga källor har vi i denna kunskapsöversikt strävat efter att få svar på två frågor: Vad säger tidigare forskning om historiemedvetande hos elever i årskurs F-3 när det gäller tid? samt Hur kan man använda kunskapen om elevers historiemedvetande i sin undervisning?Detta har genomförts genom att undersöka redan existerande forskning utifrån frågeställningarna. LÄS MER

  5. 5. AR-glasögon för personer med kognitiva svårigheter

    Kandidat-uppsats, KTH/Produkt- och tjänstedesign

    Författare :DANIEL DE GEER; MIKAELA LAVRELL; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Demens är ett samlingsnamn för hjärnskador som påverkar hjärnans funktion att hantera information och kunskap. Idag finns cirka 160 000 personer med demenssjukdom i Sverige och även då möjliga hjälpmedel är många är de otillräckliga i sitt stöd. LÄS MER