Sökning: "barn kamrat"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden barn kamrat.

  1. 11. En omtyckt kamrat och samtidigt en självständig fri individ? : En kvalitativ undersökning om identitet och relationsskapande ur ett barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Barke; [2013]
    Nyckelord :Identitetsformering; barns relationsarbete; förskola; socialisation; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Denna studie intresserar sig för barn i förskolan och hur dessa kommunicerar och samspelar med varandra i samtalet kring sociala fenomen och syftar till att studera barns perspektiv på vardagliga sociala processer utifrån teorier om identitet, relationer och social interaktion. Begreppen identitetsformering, relationsarbete och barns perspektiv används som en röd tråd genom arbetet och är grundläggande för uppsatsens olika avsnitt. LÄS MER

  2. 12. "Barn som kan uppföra sig gör det" : om pedagogers bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Arline Nilsson; Susanne Dideriksen; [2013]
    Nyckelord :barn; bemötande; förskola; konsekvens; oönskat beteende; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogiska metoder som används i förskolan vid oönskat beteende hos barn. En hermeneutisk ansats har tagits i studien för att komma närmare pedagogerna och deras arbete i förskolan. Studien är kvalitativ och data har samlats in via enkäter med flest slutna frågor. LÄS MER

  3. 13. främjande av goda kamratrelationer i förskolan - pedagogers och barns berätteleser

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Marika Magnusson; [2011]
    Nyckelord :kamratrelationer; förskolepedagoger; förskolebarn och sociala relationer;

    Sammanfattning : I uppsatsen är syftet att ta reda på: Hur pedagoger ska kunna understödja goda kamratrelationer och vad barnen anser vara en god kamratrelation. Uppsatsen genomförs genom att några pedagoger på två förskolor intervjuas om hur de i sitt arbete understödjer goda kamratrelationer, även sju barn intervjuas för få se deras syn på hur en bra kamratrelation och även hur sämre relation är enligt barnen. LÄS MER

  4. 14. Kommunikativa strategier och genrer. Hur meningsutrymme utvecklas och kommuniceras mellan barnen i en förskoleklass

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ulla Jivegård; [2010-10-15]
    Nyckelord :förhandlingar; gemensam interaktion; gemensamma meningsutbyten; kommunikationsprocesser; kommunikativa strategier; kommunikativa genrer; meningsutrymme och positioner;

    Sammanfattning : Syfte Syftet var att studera hur meningsutrymme utvecklades och kommunicerades i förhandlingssituationer mellan barnen i en förskoleklass. För att belysa det ställdes frågor om vilka kommunikativa strategier och genrer som kom till uttryck när barnen skapade sig och tilldelades meningsutrymme i interaktion med sina kamrater. LÄS MER

  5. 15. De yngsta barnens samspel : En studie om hur samspelet tar form för de yngsta barnen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Anna Fredriksson; Britt-Marie Ringberg; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Härma Imitera; Kamratkultur; Lek; Samspel; Toddlare;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka de yngsta barnens samspel för de barn som ännu inte har ett verbalt språk. Studien har genomförts med videoobservationer och löpande protokoll för att få syn på vad som händer i samspelet mellan barnen. LÄS MER