Sökning: "barn kamrat"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden barn kamrat.

  1. 6. "Tavla, tavla på väggen där..." : En posthumanistisk studie om en whiteboardtavla i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olga Boksjö; [2015]
    Nyckelord :Pre-school; whiteboard; nonhuman materiality; posthumanism; actor-network theory; material-discursive actor; effects of materiality; circle time; Angry Birds; Förskola; whiteboardtavla; materialitet; posthumanism; Aktör-nätverksteori; materiell-diskursiv aktör; tingens effekter; samling; Angry Birds;

    Sammanfattning : Den här studien har sin utgångspunkt i ett posthumanistiskt perspektiv – ett perspektiv som försöker få syn på materialiteten och dess roll i pedagogiska praktiker. Syftet med studien var att undersöka hur whiteboardtavlan används i förskolan och vilka relationer den tycks producera. LÄS MER

  2. 7. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER

  3. 8. Att skapa en grupptillhörighet i förskolan - normer, gemenskap och utanförskap.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Barber; Heléne Andréasson; Alexandra Augustsson; [2014]
    Nyckelord :Grupptillhörighet; Normer; Normkritik och Pedagoge;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att varje barn ska få känna en tillhörighet igruppen. Denna studie behandlar vikten av att varje barn ska känna sig som en tillgång i barngruppen, samt hurbetydelsefullt det är för alla barn att ha en kamrat att leka med. LÄS MER

  4. 9. Barns rörelsefrihet och fysiska aktivitet : En studie om upplevd och faktisk rörelse i tre urbana familjer

    Magister-uppsats, Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Daniel Lund; [2013]
    Nyckelord :Barn Rörelsefrihet Fysisk aktivitet Byggd miljö Föräldraoro;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en förståelse för hur barn i åldern 9-12 år och föräldrar, bosatta i urbana miljöer, resonerar kring och organiserar sin vardag i fråga om barns rörelsefrihet och fysiska aktivitet i den byggda miljön, samt hur detta ger sig uttryck på barnets upplevda och faktiska rörelsefrihet och fysiska aktivitet. För att få en så nyanserad bild som möjligt har jag byggt studien kring ett flertal metoder; enkäter med både fasta och öppna svarsalternativ till föräldrar, aktivitetsdagböcker, intervjuer med fem barn och deras respektive föräldrar, deltagande miljöobservationer samt två tjänstemannaintervjuer. LÄS MER

  5. 10. Leken är grunden, där man tränar inför livet : Pedagogers syn på barn med svårigheter i leksituationer och arbetet kring dem

    M1-uppsats, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Näslund; Victoria Johansson; [2013]
    Nyckelord :Lek; social utveckling; samspel; koncentrationssvårigheter; bristande omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att beskriva, analysera och förstå pedagogers arbete med förskolebarn som har svårigheter i leksituationer med andra barn. Barnen finns i alla barngrupper och det är barn som pedagogerna tidigt upplever har problem att leka. LÄS MER