Sökning: "barn motorik 6 år"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barn motorik 6 år.

  1. 1. Catch And Run "On LINE" : grovmotoriskt test

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Caroline Thurgren; [2013]
    Nyckelord :gross motor test; motor test; children; preschool children; test; physioterapy; grovmotoriskt test; motoriskt test; motorik; barn; förskolebarn; test; grovmotorisk; sjukgymnastik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Peabody Developmental Motor Scale 2 (PDMS-2) är ett motoriskt test för barn upp till sex års ålder. Syftet med denna studie var att undersöka genomförbarheten hos Catch And Run On LINE (On Line), ett nytt grovmotoriskt test för förskolebarn, samt att utvärdera överensstämmelsen (concurrent validity) mellan On Line och den grovmotoriska delen av PDMS-2. LÄS MER

  2. 2. The Developmental Coordination Disorder Questionnaire 2007 som screeningsinstrument för barns motorik : en svensk valideringsstudie

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Eva Fors; [2012]
    Nyckelord :Developmental Coordination Disorder; Developmental Coordination Disorder Questionnaire; DCDQ 07; motor coordination; assessment; screening protocol for motor coordination; clumsy children;

    Sammanfattning : Aim Developmental Coordination Disorder Questionnaire 2007 (DCDQ'07) is an international survey tool based on parents' estimation of their child's motor coordination skills. The purpose of this study was to investigate the validity of a Swedish version of DCDQ'07 by finding out how the classification of Developmental Coordination Disorder (DCD) via DCDQ'07 is consistent with the classification of DCD via the motor impairment test, Movement ABC. LÄS MER

  3. 3. Den stora leken : Några lärares tankar och reflektioner kring lekens betydelse för barn och barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jeanette Lowent; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse leken hade för barn och barn i behov av särskilt stöd enligt lärarna. Vad ansåg lärarna att leken var? Vilket utrymme fick leken, rörelse och motorik hos dem? Samt vilka tankar och reflektioner lärare, specialpedagoger och idrottslärare hade kring lek på en skola i Stockholmsområdet. LÄS MER

  4. 4. Hjälper anpassad motorisk träning barn med motoriska brister?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Henrikson; Madeleine Nord; [2008]
    Nyckelord :motorik;

    Sammanfattning : Studien har undersökt om motorisk anpassad träning ger någon observerbar effekt på elever med motoriska brister som har idrott och hälsa två gånger per vecka. Elever i skolår 2 (7 – 8 år) observerades vid två tillfällen med sju månaders mellanrum på två snarlika skolor. LÄS MER

  5. 5. Normering av Nordiskt Orofacialt Test - Screening (NOT-S) för barn i åldrarna 3 till 6 år

    Magister-uppsats, Institutionen för nervsystem och rörelseorgan

    Författare :Carin Gustavsson; Cecilia Skoglund; Hanna Thelin; [2007]
    Nyckelord :Orofacial funktion; bedömning; barn; oralmotorik; sväljning; screening;

    Sammanfattning : Orofaciala funktioner såsom mimik, tal, tuggning och sväljning är viktiga för livskvaliteten. Det råder generell brist på normerade test som bedömer dessa funktioner och därför har Nordiskt Orofacialt Test – Screening (NOT-S) utvecklats. LÄS MER