Sökning: "barn och hjälpmedel i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden barn och hjälpmedel i skolan.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Olsson; [2024]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stöd; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER

  2. 2. Hälsofrämjande arbete tillsammans med arbetsterapeuter : En kvalitativ studie om kompetens och insatser ioch för grund- och gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lorita Soltani; [2023]
    Nyckelord :arbetsmiljö; arbetsterapeut; folkhälsovetenskap; intervention; kompetens; skola; stödjande miljöer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien var avsedd att ge bidrag till kunskapsutvecklingen om ökat hälsofrämjande arbete för skolan. Syfte: Att undersöka vilka kompetenser och insatser arbetsterapeuter kan tillföra svenska skolan så att denna kan arbeta mer hälsofrämjande för barn och unga. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter och upplevelser av skolbaserad arbetsterapi : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Oliver Lindgren; Petra Johansson; [2023]
    Nyckelord :arbetsterapi; skolbaserad; delaktighet; upplevelser;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrund: Arbetsterapeuter som arbetar med barn har oftast verkat inom hälso- och sjukvården. Det har blivit vanligare att de kommer in i andra sammanhang, där ett exempel är skolan. Alla barn har rätt till att gå i skolan och få en utbildning. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars erfarenheter av kontinuerlig glukosövervakning av barn med diabetes typ 1 : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Tobias Klingborg; Robin Björk; [2023]
    Nyckelord :Barn; Diabetes typ 1; Föräldrars erfarenheter; Kontinuerlig glukosövervakning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet barn som insjuknar i diabetes ökar i världen. Att leva med diabetes är påfrestande både för barnet och barnets föräldrar. Föräldrarna oroar sig för allvarliga diabetesrelaterade problem och barnet för att känna sig annorlunda. Kontinuerlig glukosövervakning är ett hjälpmedel för att övervaka glukosvärdet. LÄS MER

  5. 5. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Julia Frederiksen; Elinda Olsson; [2023]
    Nyckelord :aktivitet; arbetsterapi; barn med ADHD; barn med ASD; iPads; kommunikationshjälpmedel;

    Sammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER