Sökning: "barns tankar om skriftspråket"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden barns tankar om skriftspråket.

  1. 6. Språkutvecklande lärandemiljö utifrån barns och pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Birgersson; Pernilla Ekberg; [2009]
    Nyckelord :Lärandemiljö; Sociokulturellt perspektiv; Språk- och skriftspråk;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete var att vi ville ta del av några barns och pedagogers tankar om arbetet med språk och skriftspråket. Vi ville även höra pedagogernas åsikter om en språkutvecklande miljö och själva få en bild av denna vid våra observationstillfällen. LÄS MER

  2. 7. Barnböcker och högläsningspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nathalie Cernosa; Erika Lindström; [2008]
    Nyckelord :högläsning; förskola; barnböcker; läsmiljö;

    Sammanfattning : I examensarbetet redovisas hur pedagogerna på två olika förskoleavdelningar arbetar med barnböcker och högläsning. Syftet är att undersöka om och hur barnböcker och högläsning används som pedagogiskt verktyg i förskolan.I kunskaps- och forskningsbakgrunden beskrivs vad barnböcker och högläsning kan ge barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Barns första möte med skriftspråket i skolan : Lärarens tankar om, och planering kring, den nya ettans läs- och skrivinlärning

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Karlsson; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten var att ta reda på vad lärare har för tankar om, och planering kring, den nya ettans läs- och skrivinlärning, hur lärare vill att deras elevers första möte med skriftspråket i skolan ska se ut och hur lärare anser de kan arbeta för att väcka barns lust att ta sig an bokstäverna. Vidare undersöks om det finns skillnader mellan olika lärares sätt att se på läs- och skrivinlärningen beroende på deras utbildningsbakgrund och erfarenhet inom yrket. LÄS MER

  4. 9. ”- Det är roligt att skriva” - en studie om fyra – femåringars tankar om det skrivna språket

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Madelene Gustafsson; Susanne Rimborg; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om fyra - femåriga barns tankar om skriftspråket. Vi lyfter fram vikten av att förstå och stödja barnens intresse för skriftspråket. Forskning visar på att barn i denna ålder har ett intresse av att skriva och ofta kan lära sig att skriva. I teoridelen tar vi upp olika teorier om hur man lär sig språket. LÄS MER