Sökning: "bedömning på skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 643 uppsatser innehållade orden bedömning på skolan.
1. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER
2. Perspektiv på kreativt skrivande : Synsätt, bedömningar, utmaningar och fördelar av kreativt skrivande på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares syn på kreativt skrivande i skolan och vilka aspekter de tar fasta på vid en bedömning av en kreativt skriven berättande text. Det empiriska materialet som samlats in i studien består av elevtexter skrivna av elever i årskurs 9 och lärarenkäter som besvarats av 7 svensklärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER
3. Exploring potential E-fuel production pathways for maritime and aviation sectors in France : a techno-economic and environmental assessment
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The aviation and maritime industries pose significant challenges for decarbonization, having increased activity in the past decade. One promising solution to limit emissions in these sectors is Electrofuels (E-fuel), derived from water electrolysis hydrogen and captured CO2 or nitrogen. LÄS MER
4. Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur verktyget används av olika lärare i olika klassrum och får en påverkan på elever. LÄS MER
5. Development and Application of an End-of-Life Framework
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : As the global climate crisis becomes more urgent, organizations are forced to find ways of reducing their environmental footprint to meet changing climate policies and consumer demands. As the automotive industry is adapting to the shift from internal combustion engines to electrification, as well as the shift from traditional linear business models to circular ones, there is a chance for new actors entering the market to adopt circular business models from their inception, giving them an edge over incumbent firms who have slower adaption times. LÄS MER