Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  2. 2. Talas det matte? : En jämförelsestudie mellan olika pedagogers yrkesroll och mängden matematiska ord verbalt kommunicerade till barnen under lunchen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Eriksson; [2018]
    Nyckelord :begreppsbildning; kommunikation; jämförelsestudie; matematik; språk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en jämförelsestudie med en kvantitativ ansats. Mitt syfte har varit att undersöka mängden matematiska begrepp pedagoger i förskolan kommunicerar till barnen under lunchen och som metod har jag använt mig av strukturerade observationer med hjälp av observationschema. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur förskolläraren stödjer barns matematiska begreppsbildning vid måltiden i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-charlotte Nielsen; Ramona Andersson; [2014]
    Nyckelord :Matematik i förskolan; måltider; begreppsbildning; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om barns matematiska begreppsbildning vid måltiden i förskolan. Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskollärare uppmärksammar matematiken vid dessa tillfällen för att utmana barnens intresse för och lärande i matematik. LÄS MER

  4. 4. Matematik är mycket mer än siffror och tal : Förskollärarna om matematisk begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ines Hrkic; Camilla Thörn; [2012]
    Nyckelord :matematik; matematisk begreppsbildning; uppfattning; synliggörande; förskolan; förskollärare; utvecklingsteori;

    Sammanfattning : BakgrundUnder denna del av uppsatsen kommer vi att redogöra för studier som ligger till grund för vår undersökning och som är adekvat för vårt syfte. I vardagen finns det många bra tillfällen att ta till vara på matematik som till exempel dukning, samling och genom leken med mera. LÄS MER

  5. 5. Hur pedagogerna synliggör talbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Mia Holmgren; [2012]
    Nyckelord :talbegreppet; förskola; pedagoger; aspekter;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med undersökningen var att ta reda på hur, och i vilka situationer pedagogerna synliggör talbegreppet för barn i förskolorna och vilka aspekter av begreppet som synliggörs för barnen. Empirin har samlades in med hjälp av intervjuer, både muntliga och skriftliga, som senare kompletterades med observationer av pedagogens arbete. LÄS MER