Sökning: "begreppsförmåga inom matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden begreppsförmåga inom matematik.

  1. 1. Särskilda läromedel i matematik : En mixed-method studie om särskilda läromedels påverkan på utvecklingen av elevers begreppsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Hedberg; Simon Larsson; [2023]
    Nyckelord :begreppsförmåga; geometri; instruktionsprinciper; matematiksvårigheter; särskilda läromedel;

    Sammanfattning : Elevers låga matematikresultat har under flera år påpekats i media och utifrån analyser av PISA-mätningarna tycks begreppsförståelse vara det område där svenska elever har det svårast. Syftet med studien var att undersöka om och på vilka sätt två olika särskilda läromedel i matematik för årskurs 7–9 ger elever i matematiksvårigheter ytterligare stöd vid begreppsförståelse inom området geometri jämfört med det ordinarie läromedlet samt hur läromedlens framställning av området geometri överensstämmer med aktuell forskning kring gynnsamma faktorer för begreppsinlärningen för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Vad är begreppsförmåga? Kursplanen och lärares beskrivning samt användning av förmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ida Israelsson; [2022]
    Nyckelord :begrepp; curriculum; förmåga; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Begreppsförmågan är en av de fem förmågor som finns med i kursplanen i matematik. Då kursplanen till viss del inte har tydliggjort begreppsförmågans innebörd, är det av intresse att fördjupa sig inom begreppsförmågan. LÄS MER

  3. 3. Geometriska begrepp i digitla läromedel : En innehållsanalys av digitala läromedel kopplat till lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Örtlund; Ive Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital learning materials; geometry; primary school; conceptual ability.; Digitala läromedel; begreppsförmåga; geometri; lågstadiet;

    Sammanfattning : Abstract Skolverket (2019) writes in the mathematical intent that the pupil shall be given opportunities to investigate mathematical concepts with the use of digital tools. Since the schools have become more digitised we wanted to do a study about conceptual learning in digital curriculum resources connected to mathematics and geometry. LÄS MER

  4. 4. GeoGebra som ett verktyg för grundskoleelevers matematiska lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eleonora Zdravkovic; Amina Skrijelj; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital teknologi; Digital kompetens; Matematisk förmåga; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Dagens samhälle bygger till stor del på användning av teknologiska hjälpmedel. Denna utveckling har även skolan tagit efter. Undervisningen bedrivs ofta med hjälp av tekniska hjälpmedel såsom smartboards, datorer men även olika pedagogiska dataprogram. De pedagogiska programmen har olika användsområden beroende på undervisningsämne. LÄS MER

  5. 5. En läromedelsanalys om lärarhandledningens värde  i undervisningen : Elevers utveckling av begreppsförmågan inom area och omkrets i årskurs 6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Bergdahl; Elina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :area; omkrets; begreppsförmåga; representationsformer; lärarhandledning; räknebok;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att undersöka hur lärandematerial kan möjliggöra utveckling i matematikundervisningen för geometrins område area och omkrets. Begreppsförmågan står i fokus i analysen eftersom tidigare forskning tyder på att de ämnesspecifika begreppen för area och omkrets kan vara en svårighet hos elever. LÄS MER