Sökning: "särskilda läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden särskilda läromedel.

  1. 1. ANALOGA OCH DIGITALA LÄROMEDEL I GEOGRAFI : En kvalitativ studie om mellanstadieelevers upplevelser av olika läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristoffer Andersson; [2023]
    Nyckelord :digitala läromedel; analoga läromedel; digitala mervärden; återkoppling; pappersbaserad text;

    Sammanfattning : Digitala läromedel används alltmer i den svenska skolan och förändrar elevers inlärningsmiljö. Forskning har visat på att det digitala läromedlet har många fördelar gentemot det analoga när det kommer till representation, interaktion och social positionering, men forskning har visat på det digitala läromedlets brister och tillkortakommanden när det kommer till att läsa informativa texter digitalt. LÄS MER

  2. 2. Särskilda läromedel i matematik : En mixed-method studie om särskilda läromedels påverkan på utvecklingen av elevers begreppsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Hedberg; Simon Larsson; [2023]
    Nyckelord :begreppsförmåga; geometri; instruktionsprinciper; matematiksvårigheter; särskilda läromedel;

    Sammanfattning : Elevers låga matematikresultat har under flera år påpekats i media och utifrån analyser av PISA-mätningarna tycks begreppsförståelse vara det område där svenska elever har det svårast. Syftet med studien var att undersöka om och på vilka sätt två olika särskilda läromedel i matematik för årskurs 7–9 ger elever i matematiksvårigheter ytterligare stöd vid begreppsförståelse inom området geometri jämfört med det ordinarie läromedlet samt hur läromedlens framställning av området geometri överensstämmer med aktuell forskning kring gynnsamma faktorer för begreppsinlärningen för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Individintegrering i praktiken : Tio lärares erfarenheter av att undervisa elever som är mottagna i grundsärskolan men undervisas i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Peter Sköld; Madelene Westman Olofsson; [2022]
    Nyckelord :individintegrering; integrering; undervisning; strategier; grundsärskola; grundskola;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute knowledge about what teachers consider important inteaching individual-integrated students, students received in special primary school but whoreceive their teaching in primary school. In order to be able to answer the purpose, two questionsare used:1. LÄS MER

  4. 4. Anpassade matematikgenomgångar för elever med svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 beskriver sig kunna anpassa matematikgenomgångarna för att möta elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Svensson; Malin Lannebris; [2021]
    Nyckelord :matematikgenomgångar; matematikundervisning; andraspråkselever; anpassning; språkförståelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till förståelsen för hur matematikgenomgångar kan anpassas med hänsyn till andraspråkselever. Studien grundar sig i det sociokulturella perspektivet. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer med sex lärare genomfördes för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Lärares tankar om distansundervisning : En enkätstudie av de möjligheter och utmaningar lärare ser med distansundervisning på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Barbich; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning; Mellanstadiet; distans; digital kompetens; digitala lärandesituationer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka de möjligheter och utmaningar lärare upplever att de ställs inför vid distansundervisning, i årskurserna 4–6, samt vilka för- och nackdelar det finns med undervisningsformen och vilken påverkan lärare anser att det har på elevernas lärandesituation. En enkätundersökning gjordes där åtta lärare, som undervisar i årskurserna 4–6, besvarade frågor kring deras erfarenheter av distansundervisning. LÄS MER