Sökning: "matematikgenomgångar"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet matematikgenomgångar.

  1. 1. Anpassade matematikgenomgångar för elever med svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 beskriver sig kunna anpassa matematikgenomgångarna för att möta elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Svensson; Malin Lannebris; [2021]
    Nyckelord :matematikgenomgångar; matematikundervisning; andraspråkselever; anpassning; språkförståelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till förståelsen för hur matematikgenomgångar kan anpassas med hänsyn till andraspråkselever. Studien grundar sig i det sociokulturella perspektivet. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer med sex lärare genomfördes för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i matematikundervisningen : Kan de erbjuda möjligheter som analoga arbetsätt inte kan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Anton Ellmer; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; Läraruppfattning; Matematik; Mervärde;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om digitala verktyg kan erbjuda matematikundervisningen något som gör den bättre som analoga verktyg inte kan erbjuda. För att undersöka det genomfördes intervjuer med 10 lärare som har lärarlegitimation inom matematik och jobbar på lågstadium i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Flippat klassrum och dess möjliga effekter i mellanstadiet på Västra Hamnens skola - ur ett likvärdighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sina Jeddi Alishah; [2015]
    Nyckelord :Skola; Elever; Flippat klassrum; Likvärdighet; Årskurs fyra till sex; Mellanstadiet; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur många elever i årskurserna fyra till sex på Västra Hamnens skola som hade tillgång till att se inspelade matematikgenomgångar hemma via internet med en dator, en smarttelefon eller en surfplatta, samt att ta reda på vad elevernas vårdnadshavare ansåg sig själva ha för matematiska kompetenser och hur ofta de ansåg att de själva har tillräcklig tid till att hjälpa sina barn med matematikläxorna. Syftets underliggande fokus var likvärdighet. LÄS MER