Sökning: "betaltjänster"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade ordet betaltjänster.

  1. 11. "Köp nu, betala senare" : en netnografisk analys av kvinnors inställning till Klarna

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnea Carlsson Pettersson; Lovisa Wiklander; [2021]
    Nyckelord :Skuld; Klarna; Facebook; Digitala betaltjänster; Forum; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med vår studie är att se om utvecklingen av digitala betaltjänster gjort att skuldsättning normaliseras i ett av Sveriges största diskussionsforum. Studien har genomförts via en netnografisk metod där vi studerat kommentarer i en sluten Facebookgrupp och sedan analyserat det insamlade materialet. LÄS MER

  2. 12. Managing Innovation of Payments : A Study of Regulatory Compliance Within Swedish Banking

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Elin Karagöz; [2020]
    Nyckelord :compliance and innovation; IT security regulations at incumbent banks; digital payment services; legacy technology; regelefterlevnad och innovation; IT-säkerhetsregelverk hos storbanker; digitala betaltjänster; legacy teknik;

    Sammanfattning : This study investigates challenges that emerge for Swedish incumbent banks when pursuing compliance with IT security regulations, while simultaneously striving towards innovation in order to maintain market competitiveness in terms of digital payment service offerings. As competition increases within the payment service industry, developing innovative services becomes increasingly important. LÄS MER

  3. 13. Konsumenters attityder och intentioner till gratistjänster : En explorativ fallstudie om skidåkares attityder och intentioner till gratistjänsten lavinprognoser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Joakim Linde; [2020]
    Nyckelord :Lavinprognoser; attityder; intentioner; tjänster; tjänstemarknadsföring; gratistjänster; köpintentioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie syftade till att skapa en ökad kunskap om konsumenters attityder och intentioner till användandet av gratistjänster. Eftersom tidigare studier inte tagit hänsyn till skillnaden mellan betaltjänster och gratistjänster så är detta ett relativt outforskat ämne. LÄS MER

  4. 14. Att digitalisera eller inte digitalisera? : En kvalitativ fallstudie av digitaliseringsarbete hos ett fintech-bolag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Adrian Karlén; Albert Dahm; [2019]
    Nyckelord :Digitalization; Digital strategies; Digital transformation; Fintech; Digitalisering; Digitala strategier; Digital transformation; Fintech;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framfart är inget som går obemärkt förbi och det är något som påverkar alla människor mer eller mindre. Det finns olika anledningar till att digitalisera men forskning menar på att det görs i syftet att förändra något till det bättre för att nå upp till ett visst verksamhetsmål eller milstolpe. LÄS MER

  5. 15. Med betaltjänstdirektivet PSD2 som katalysator : Hur strategiska val och möjliga roller i värdekedjan påverkar den framtida marknadspositionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anton Uggla; [2019]
    Nyckelord :PSD2; TPP; PISP; AISP; ASPSP; XS2A; Open Banking; Fintech; finansiella tjänster; finansiell infrastruktur;

    Sammanfattning : Även om marknaden för finansiella tjänster digitaliseras i en allt högre takt finns det fortfarandeinträdesbarriärer för nya aktörer som vill utveckla betal- och kontotjänster för konsumenter. Ettav dessa hinder är att infrastrukturen som används för tjänsterna ägs och förvaltas av deetablerade aktörerna vilket försvårar för en fri konkurrens. LÄS MER