Sökning: "bryman intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden bryman intervju.

  1. 1. “Vi ligger inte på varann här” : - En studie kring barns bråklek och hur pedagoger uppfattar den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Lövqvist; Johanna Östman; [2020]
    Nyckelord :Barns bråklek; Barns lek; Barns utveckling; Förskola; Förskolans miljö; Förskollärarens roll; Förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma förskollärare uppfattar bråklek i förhållande till barns utveckling. Anledningen till val av ämne var ett genuint intresse för leken som fenomen, efter vi läst forskning kring lek framkom det att det var brist på forskning kring ämnet bråklek kopplat till barns utveckling. LÄS MER

  2. 2. Samundervisning : En studie i speciallärares och ämneslärares möjligheter att uforma specialpedagogiskt stöd på gruppnivå i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Palmqvist; Anne Strandberg; [2019]
    Nyckelord :Special education; elementary school; interview observation; co-teaching; inclusion; Specialpedagogik; grundskola; intervju observation; samundervisning co-teaching ; inkludering;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to contribute to an increased understanding of how specialist teachers and subject teachers co-teach in the ordinary classroom and work together with students in need of special support and to investigate which different forms of co-teaching occur when teaching language, reading and writing in elementary school. The study also aims to illustrate the special needs teachers' and teachers' perceptions of the collaboration in co-teaching and how the teachers perceive the concept of inclusion and how the specialist teacher's competence is perceived. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning som mål och medel. En studie om lärares arbetssätt med matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Hansson; Dominik Antoniewicz; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka matematiklärarens arbetssätt när de arbetar med problemlösning för att inspirera lärarstudenter såväl verksamma lärare. Det teoretiska ramverket för studien ansluter till socialkonstruktivismen som Sellbjer (2002) anser är en samling av sociala faktorer som stödjer individen att konstruera kunskap. LÄS MER

  4. 4. Laborativ matematikundervisning på lågstadiet : En studie om fem lågstadielärares arbetssätt och perspektiv på ämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Natalia Haraldsson; [2018]
    Nyckelord :laborativt arbete; lågstadieelever; lärande; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några lågstadielärare ser på den laborativa matematikundervisningen med elever samt hur deras perspektiv på ämnet samt deras arbetssätt förhåller sig till den i studien använda forskningen. För att få svar på dessa frågor har jag använt mig av den kvalitativa metoden som kallas för ostrukturerad intervju (Bryman, 2012). LÄS MER

  5. 5. ”Kunskaperna är det inga fel på, de använder bara andra uttrycksformer”Lärares syn på undervisning kring ord och begrepp för elever med generell språkstörning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Wintfjäll; Maria Sverker; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare för elever med generell språkstörning arbetar med ord och begreppsinlärning kopplat till skolämnena matematik och svenska.Utifrån detta syfte har för studien relevanta frågeställningar formulerats. LÄS MER