Sökning: "compulsive buying"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden compulsive buying.
1. "If it sparks joy" Attachment and Detachment in the context of Impulse buying.
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : The purpose of this study is to scrutinize consumers attachment in fashion and clothing in relation to impulse buying behaviour. The study further investigates how attachment and detachment correspondent in late modern consumerism. Design/ Methodology/ Approach – This study adopted a mixed-method approach. LÄS MER
2. Kognitiv dissonans hos män som köper sex
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Den transnationella sexhandeln med strukturella och ekonomiska betingelser som har sin grund i fattigdom i andra länder, är en utmaning för polisen och socialarbetare då denna grupp ofta befinner sig utom räckhåll för välfärdsarbetare i Sverige (Månsson, 2018). Tidigare forskning har visat att sexköpare styr efterfrågan på prostituerade och därmed ökar antalet personer utsatta för trafficking (Mendes Bota, 2014). LÄS MER
3. Online-shoppingberoende : En kvantitativ studie om sambandet mellan e-handel och shoppingberoende.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : This quantitative study examines consumers shopping behaviour in relation to the digitalization of retailing. The focus of this study is to examine if the increased availability of online shopping can be connected to compulsive buying behaviour. LÄS MER
4. Tvångsmässig shopping relaterad till materialistiska värderingar och emotionsregleringsförmåga
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Tvångsmässig shopping, compulsive buying, är en störning som innebär att individen har svårigheter att motstå shoppingimpulser. I huvudsak är det kvinnor som uppvisar tvångsmässig shopping och genomsnittsåldern är 30-31 år. Det finns dock forskningsresultat som tyder på att genus- och åldersskillnaderna minskar (Dittmar, 2005). LÄS MER
5. Köpa eller äga? : en studie om shoppingmani och materialistiska värderingar
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Psykologin tar upp två perspektiv gällande shoppingmani. Det kliniska fokuserar på själva utförandet och det kognitiva fokuserar på betydelsen av produkten. Dessutom finns teorier som placeras emellan där vikten läggs vid både agerandet och produktens värde. LÄS MER