Sökning: "dataspelsutveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet dataspelsutveckling.
21. Blandning av objekt från olika tidsepoker i Sanctum : Uppfattas avvikelsen om texturen modifierats?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om det är möjligt att blanda objekt från olika tidsepoker i spelet Sanctum utan att spelaren observerar någon avvikelse. Detta är intressant då vi kan se om det är texturen eller formen som är mest dominant när det gäller att smälta in i en miljö, vilket kan användas för att förenkla arbetsprocesser vid skapade av spelgrafik eller vid design av miljöer, både utanför och innanför virtuella miljöer. LÄS MER
22. Varseblivning av objekt i digital grafik : påverkan vid förändring av textur
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur förändring av material påverkar varseblivningen av objekt när formen lämnas oförändrad. Detta kan vara av intresse då spel med realistisk grafisk stil blir mer och mer högupplöst vilket samtidigt ställer högre krav på de grafiska utvecklarna att framställa verklighetstrogna material. LÄS MER
23. Attackanimationer i datorspel : Spelarfrustration över för långa attacker
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Målet med denna rapport är att ta reda på hur lång en attackanimation i ett spel kan vara innan spelaren blir frustrerad över att den tar lång tid. Forskningen inom dataspelsutveckling är fortfarande begränsad, men det finns mycket att hämta från området Human-Computer Interaction. LÄS MER
24. Empati i spel : Spelares reaktioner på moraliskt tveksamma situationer i dataspel
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Att låta spelaren fatta moraliska beslut är något som blivit allt vanligare inom spelmediet och det dyker upp allt fler spel på marknaden som ger spelaren denna möjlighet. Men hur reagerar egentligen spelare på moraliska val i spel? Påverkas denna reaktion av den roll som spelaren stigit in i? Tar spelaren oftast den väg som denne finner mest rättfärdig? I denna rapport beskrivs utvecklingen av ett spel som skapats med hjälp av Freemans (2004) emotioneering-tekniker. LÄS MER
25. Vad säger färgen dig? : En praktisk undersökning av färgs påverkan av harmoniskt och disharmoniskt känslointryck i konceptuella miljöteckningar
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Min undersökning gjordes för att undersöka tre olika färgvariablers påverkan av känslorna harmoni och disharmoni. De tre färgvariablerna var färgmättnad, färgkontrast, och kall och varm färgnyans. Jag undersökte även påverkan av synonyma och närliggande känslor. LÄS MER