Sökning: "demokratiämne"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet demokratiämne.

  1. 11. Vad erbjuds elever som studerar tyska i år nio att lära sig tala om? : En normkritisk studie av textinnehåll som finns i läroböcker för tyska.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Jansson; [2012]
    Nyckelord :utbildning; demokrati; moderna språk; textanalys; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Abstract   Vad erbjuds eleven egentligen att lära sig prata om i skolans undervisning i tyska? Förmedlar ämnet språkliga fragment möjliga att använda endast i begränsade, specifika situationer eller kan ämnet stärka ett demokratiskt beteende hos eleven? Då syftet med denna uppsats är att undersöka på vilket sätt tyska kan fungera som ett demokratiämne har jag tittat på vad elever som studerar tyska i år nio erbjuds att lära sig tala om utifrån läroböcker. Detta undervisningsinnehåll har jag sedan ställt i relation till teorier om deliberativa samtal och dialogiska klassrum då dessa teorier belyser några av de dimensioner ett utbildningsväsen kan behöva innehålla för att kunna fostra sina medlemmar till ett demokratiskt beteende. LÄS MER

  2. 12. Varför läser flickor? : En studie i sex gymnasieflickors läsning och dess funktion på fritiden och i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olof Netterstedt; [2011]
    Nyckelord :Flickor; gymnasium; läsning; reception; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på och jämföra sex flickors läsning på fritiden med läsningen i svenskundervisningen. Studien fokuserar inte bara på vad flickorna läser utan även vilken funktion de uppger att läsningen har, det vill säga hur och varför flickorna läser. LÄS MER

  3. 13. Engelska som demokratiämne: En analys av två läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karl Steen; [2010]
    Nyckelord :engelska; kultur; kommunikation; läromedelsanalys; demokrati;

    Sammanfattning : Steen, Karl (2010). Engelska som demokratiämne: En analys av två läroböcker. (English as a Subject that Promotes Democracy: An Analysis of two Textbooks). Skolutveckling och ledarskap, Examensarbete, Lärarutbildningen 90hp, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 14. Vad lär man sig av skönlitteratur?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Johannesson; [2010]
    Nyckelord :Svenska; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att få en bild av hur svensklärare på gymnasiet ser på skönlitteraturens betydelse i undervisningen och att försöka visa på de bakomliggande traditioner som formar lärarnas undervisning. Genom en kvalitativ metod granskas bilden av skönlitteraturens värde utifrån ett material som består av halvstrukturerade djupintervjuer med två lärare. LÄS MER