Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matej Buljan; [2024]
    Nyckelord :derivatives; case study; intentions and realisations.; derivata; fallstudie; intentioner och förverkligande.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Utilising computer simulations to teach derivatives with p5.js and Google Colaboratory : A comparative study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Patrik Johansson; Amin Kokhaei Pak; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Education is considered as one of the most crucial services of society, yet in recent years there has been a decline in understanding of mathematics among pupils. Therefore, this thesis explores how Python and Javascript code written using the web-based simulation frameworks of Jupyter/Google Colab and p5. LÄS MER

  3. 3. Motivation för matematik ur ett elev- och lärarperspektiv : Med fokus på derivata

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madeleine Jansson; [2021]
    Nyckelord :matematik; derivata; motivation; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare på gymnasiet motiverar sina elever i sin matematikundervisning gällande begreppet derivata och hur motiverade deras elever är och varför. En kvalitativ metod och observation har använts, där både lärare och elever har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Derivata i läromedel : En kvantitativ innehållsanalys av uppgiftstyper i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Grönbäck; Emil Johansson; [2021]
    Nyckelord :Derivata; läromedel; problemlösning; imitation; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka om svenska läromedel för Matematik 3b genom användandet av problemlösningsuppgifter ger elever möjlighet att kunna skapa förståelse för derivata. Metoden är kvantitativ innehållsanalys, och läromedlen analyserades med hjälp av ett kodningsschema med sju dimensioner. LÄS MER

  5. 5. Process, objekt och allt däremellan : En studie av gymnasieelevers uppfattning av begreppet derivata

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Olivia Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Elevers begreppsbild; derivata; gymnasiematematik; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Detta är en studie av hur gymnasieelever uppfattar begreppet derivata. Studien inriktar sig på att undersöka vilken roll derivatans definition och derivatans grafiska representation har i elevernas förståelse och hur deras begreppsförståelse ser ut inom dessa två representationer. LÄS MER