Motivation för matematik ur ett elev- och lärarperspektiv : Med fokus på derivata

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Madeleine Jansson; [2021]

Nyckelord: matematik; derivata; motivation; gymnasiet;

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare på gymnasiet motiverar sina elever i sin matematikundervisning gällande begreppet derivata och hur motiverade deras elever är och varför. En kvalitativ metod och observation har använts, där både lärare och elever har intervjuats. Sedan kommer även skillnader och likheter mellan lärarnas ambitioner och elevernas verkliga motivation redas ut. Något som visar sig vara viktigt både för lärare och elever för motivationen är att de har en god relation med varandra, vilket ger tillit och respekt till lärarna från elevernas sida. Slutligen visar det sig också att lärarna har någorlunda bra koll på vad som motiverar just deras elever, vid jämförelse av elevernas och lärarnas intervjusvar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)