Sökning: "destinationsutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 141 uppsatser innehållade ordet destinationsutveckling.

  1. 6. ”Hållbarhet är inte en utmaning, det är ett måste” : En kvalitativ fallstudie av Östersund om inställningen och förutsättningarna till en hållbar destinationsutveckling genom hållbara verktyg

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Philip Brodin Kibsgård; Joanna Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :hållbar destinationsutveckling; hållbara verktyg; samverkan; destinationscertifiering; hållbar standard; indikatorer; destinationskriterier; GSTC-D; Östersund;

    Sammanfattning : Hållbar destinationsutveckling är en viktig del för att skapa en stark och konkurrenskraftig turistdestination. Allt fler destinationer arbetar med hållbara projekt och för att mäta utvecklingen används olika typer av indikatorer. LÄS MER

  2. 7. Besöksnäringens roll i utvecklingen : En studie om besöksnäringens roll i Värmlands regionala utveckling, hållbarhet  och dess marknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jenny Andersson; Andreas Westby; [2022]
    Nyckelord :Sustainable Regional Development;  Destination Development; Marketing Communication; Culture and Nature Tourism; Hållbar Regional utveckling; Destinationsutveckling; Marknadsföring Kommunikation; Kultur- och Naturturism;

    Sammanfattning : Regional utveckling är ett område som enligt tidigare forskning uppfattas som komplext ämne, där många faktorer är med och påverka, där besöksnäringen är något som kan påverka regional utveckling i både regionen och utanför. I den regionala utvecklingen finns även faktorer kring styrning, marknadsföring och kommunikation som kan påverka hur destinationer påverkas av besöksnäringen, samt vilka resurser som kan användas i de olika områdena. LÄS MER

  3. 8. Storytelling i kommunikationsfilm : ett outnyttjat verktyg bland svenska destinationsutvecklare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Daniel Hansfeldt; Rasmus Klasson; Juliette Maussier; [2022]
    Nyckelord :Storytelling; Destination Marketing Organizations; DMO; Communication films; The Hero’s Journey; Marketing; Destination developmen; Storytelling; Destinationsorganisationer; DMO; kommunikationsfilm; The Hero’s Journey; Marknadsföring; Destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Storytelling kan ses som ett effektivt marknadsföringsverktyg inom destinationsutveckling. Storytelling, särskilt presenterat i filmformat, har aktualiserats de senaste åren och förekommer som en högt rankad trend och strategi på DestinationsNEXT Future 2021 study, den mest omfattande rapporten i världen inom destinations- och turismbranschen. LÄS MER

  4. 9. Utmaningar & möjligheter för snabbväxande turistdestinationer : Fältstudie av Sälen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Sebastian Joger; Valdrin Lajqi; Medin Sumic; [2021]
    Nyckelord :rapid-growth destination; alpine; seasonal destinations; growth engine; destination development; Alpin; Destinationsutveckling; Snabbväxande destination; Säsongdestination; Tillväxtmotor.;

    Sammanfattning : What makes a small village grow fast to a large city in just a few decades? Could it be some sort of new industry that makes those villages proliferate? Maybe a natural resource has been found in the local area that creates a lot of job opportunities in a short span of time? Sometimes it is that people and entrepreneurs see the potential of the area to create a tourism industry in that place. The area might have the right conditions for maybe historical or nature sights - ski slopes, mountain hiking, fishing or other outdoor activities. LÄS MER

  5. 10. "Samverkan i all ära, men vad ska det leda till” : - En kvalitativ studie om hur styrande aktörer ser på samverkan som bidragande faktor till hållbar utveckling på en turistdestination

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Fanny Haeggblom; [2021]
    Nyckelord :Samverkan. Destinationsutveckling. Hållbarhet. Destinationshanteringsorganisationer DMO . Kommunikation.;

    Sammanfattning : Hur blir turism framgångsrikt och långsiktigt hållbart? Turismen kan bidra till en positiv utveckling för en destination visar forskning, men också utmaningar och negativ påverkan på platsen. Besöksnäringen i Sverige beskrivs som en viktig länk mellan stad och landsbygd. LÄS MER