Sökning: "didaktiskt receptionsteoretiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden didaktiskt receptionsteoretiskt perspektiv.

  1. 1. Läsförståelse och texttyper i olika läromedel på lågstadiet : Resultatens konsekvenser för specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Sundbom; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Åk 2; Textrörlighet; Texttyper; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka vilken typ av textrörlighet som förekommer i arbetsuppgifter i två läsläror och i en NO-bok för åk två och att undersöka vilka typer av texter som bearbetas i de valda läromedlen. Att diskutera hur dessa resultat i sin tur kan påverka specialundervisningens inriktning ingår också i syftet. LÄS MER

  2. 2. Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa : En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Tillnert Edbom; Ulrika Stammler; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelse; läs- och skrivinlärning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : På höstterminen 2016 inrättades det nya kunskapskrav för årskurs ett i svenskämnet, dessa visar tydligt att elever redan i årskurs ett ska börja utveckla sin läsförståelse. Trots detta finns det en brist på studier som undersöker elevernas läsförståelse samt läromedel som främjar läsförståelse under skolans första år. LÄS MER

  3. 3. Vad var det egentligen jag läste? : En studie om förekomsten av fyra läsförståelseprocesser i lågstadiets arbetsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Janina Kalm; [2016]
    Nyckelord :Läsebok; arbetsbok; läromedelsanalys; läsförståelse; läsförståelseprocesser; didaktiskt receptionsteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra läseböcker och arbetsböcker för årskurs 3 analyserats för att undersöka hur fördelningen mellan Skolverkets fyra läsprocesser ser ut i de frågor som ställs i relation till texten samt vilka frågetyper som förekommer. Processerna ställer krav på läsaren att 1. Hitta efterfrågad information 2. LÄS MER

  4. 4. "Skönlitteratur, är det typ Strindberg?" : En kvalitativ studie om hur fyra gymnasieelever uppfattar skönlitteraturläsning inom svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling

    Författare :Anna Brannius; [2010]
    Nyckelord :Litteraturläsning; litteraturundervisning; receptionsteori; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur fyra gymnasieelever talar om skönlitteratur och därmed få kunskap om hur dessa elever uppfattar läsning av skönlitteratur inom svenskundervisningen. För att uppnå syftet använde jag mig av en kvalitativ ansats, med fokusgrupp som metod. LÄS MER

  5. 5. Från John Silver till Kapten Nemo : En studie i arbetet med klassikerläsning i en årskurs åtta

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ylva Zanton; [2007]
    Nyckelord :Klassiker; Kanon; Didaktik; Receptionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett projekt med klassikerläsning i en årskurs åtta går till. Frågeställningarna är hur och varför läraren väljer att lägga upp undervisningen på ett visst sätt, hur eleverna upplever läsningen och lärarens undervisning, samt om det finns några skillnader mellan killar och tjejers läsning. LÄS MER