Sökning: "doftmärke"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet doftmärke.

  1. 1. Vad man ser är vad man får; okonventionella varumärken och avskaffandet av kravet på grafisk återgivning vid varumärkesregistrering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emmi Louise Dandels; [2020]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; förordning 2015 2424; grafisk återgivning; smakmärke; hologram; doftmärke; ljudmärke; rörelsemärke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. EU:s nya varumärkesdefinition : En utredning av vad borttagandet av kravet på grafisk återgivning kommer att innebära för möjligheten att registrera okonventionella varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Mathilda Fredriksson; Frida Petersson; [2017]
    Nyckelord :Graphical representation; hologram; motion mark; non-conventional trade marks; Regulation EU 2015 2424; representation; scent mark; sound mark; taste mark; touch mark; Doftmärke; Förordning 2015 2424; grafisk återgivning; hologram; ljudmärke; känselmärke; okonventionella varumärken; rörelsemärke; smakmärke; återgivning;

    Sammanfattning : Sedan det första steget togs mot en harmoniserad varumärkesrätt inom EU har grafisk återgivning varit ett krav vid registrering av varumärken, men kravet på grafisk återgivning försvinner i och med EU:s nya varumärkesreform. Syftet med denna uppsats är att belysa och utreda vad detta kommer att innebära för möjligheten att registrera okonventionella varumärken. LÄS MER

  3. 3. Den ljuva doften av en framgångsrik registrering - en studie avseende registrerbarheten av doft som varumärke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sandra Forsén; [2006]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Människan har sedan urminnes tider märkt sin egendom av olika anledningar. Varumärkesrätten har sitt ursprung i egendomsmärkningen som användes för att skilja varandras egendom åt. Senare utvecklades detta till en märkning i näringsverksamhet för att ge kunder och andra köpare en garanti för kvalité och ursprung. LÄS MER