Sökning: "enkät specialpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden enkät specialpedagogik.

  1. 6. Vuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Alia-Maria Delgado; [2022-10-19]
    Nyckelord :pedagogik; vuxenutbildning; individanpassning; vuxenpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och hur arbetar lärarna utifrån det, hur sker individanpassning, vilket stöd får lärarna och vad tillför ett vuxenpedagogiskt perspektiv den grundläggande kommunala vuxenutbildningen? Teori: För att få svar på de frågeställningar som jag har, utgick jag från kognitivistiska och sociokulturella referensramar, men även utgått från transformativt lärande och situerat lärande, eftersom de fokuserar på lärande och förhåller sig olika till frågan om erfarenheter och kontexter. LÄS MER

  2. 7. Diagnos: Utländsk bakgrund?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Martinsson; Ulla Westerberg; [2022-10-13]
    Nyckelord :utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER

  3. 8. Lärares kunskaper gällande specialpedagogiska behov hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bella Lyngbrant; Frida Högman; [2022]
    Nyckelord :Lärarutbildningen; specialpedagogik; specialpedagogiska behov; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som utgångspunkt att undersöka och bidra med ökad kunskap om hur lärare upplever att de tillägnats tillräckliga kunskaper från lärarutbildningen gällande att möta elevers specialpedagogiska behov i undervisningen, exempelvis elever med NPF-diagnoser. Studiens teorier utgår från tre specialpedagogiska perspektiv, det kompensatoriska, det relationella och det kritiska perspektivet. LÄS MER

  4. 9. Inkludering & inkluderingsarbetet i förskolan : Särskilt stöd och likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Diaz Rivera; Frida Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt läroplan för förskolan (Lpfö18, 2018) fastslås att barn innehar rätten till en likvärdig utbildning, oberoende av förutsättningar eller behov. Mot bakgrund av detta avsåg författarna att studera pedagogers upplevelse och förståelse kring inkluderingsarbetet samt arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 10. Reflekterande Team - en väg för ökad dialog mellan elevhälsoteam och verksamhet? : Hur elevhälsoteam kan närma sig skolverksamheten genom Reflekterande Team som arbetsmodell

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elevhälsa; Elevhälsoteam; Reflekterande Team; Samverkan; Fallstudie;

    Sammanfattning : Genom ett nära samarbete förväntas lärarna och elevhälsoteamet, EHT, gemensamt stödja elevernas utveckling och arbete i skolan. I skollagen anges att elevhälsan ska fokusera på förebyggande och hälsofrämjande arbete och att elevernas utveckling mot utbildningsmålen ska stödjas (SFS, 2010:800). LÄS MER