Sökning: "enkät specialpedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden enkät specialpedagogik.

  1. 21. Återkommande kartläggning av elevers läs- och skrivförmåga - Hur en systematisk kunskapsuppföljning används i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Paula Wiktorell; [2016-07-06]
    Nyckelord :programteori; systematisk kunskapsuppföljning; kartläggning; ; läs- och skrivförmåga; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka och utvärdera en kommuns användande av en årligt återkommande kunskapsprövning när det gäller elevers kunskaper i läsning och skrivande. Denna systematiska kunskapsuppföljning omfattar alla grundskolans årskurser och inkluderar förutom läsning även matematik och engelska. LÄS MER

  2. 22. Rektorer och mobbning - Hur elevenkäter bidrar till organisationsförändring

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Göran Englund; [2016-05-04]
    Nyckelord :mobbning; rektorer; organisatoriskt lärande; elevenkäter; enkel- och dubbelkretslärande; bullying; student surveys; organizational learning; single- and double loop learning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilken grad rektorer använder elevenkäter om mobbning för att stödja organisatoriska förändringar. Följande fyra frågor vägledde studien: • På vilka sätt har skolornas rektorer använt resultaten från elev undersökningen om mobbning som ett informationsunderlag för att implementera förändringar? • Finns det rektorer som i sin roll som ledare för organisationen oftare än andra genomför förändringar? • Finns det skillnader på rektorernas sätt att implementerar förändringar i organisationen? • Går det att hitta spår av dubbelkretslärande (Argyris, 1999) i skolorganisationen? Studien baseras på teorier om lärande i organisationer (Argyris, 1999) med ett specifikt fokus på enkel- och dubbelktretslärande. LÄS MER

  3. 23. ”Man vill kunna göra mer, för elevernas skull” En studie om de begränsningar personalen på två grundsärskolor upplever i arbetet med språk och kommunikation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Gaffney; [2016-02-17]
    Nyckelord :Språk och kommunikation; AKK; grundsärskolan; upplevda; begränsningar; enkät; djupintervju;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka eventuella begräsningar personalstyrkan på två grundsärskolor upplever i sitt arbete med språk och kommunikation och på vilket sätt dessa eventuella begränsningar har en påverkan på elevernas möjlighet till lärande inom språk och kommunikation. Ett delsyfte har varit att upptäcka skillnader och likheter mellan de bägge skolorna. LÄS MER

  4. 24. Att appa eller inte appa - det är frågan : Gymnasieelevers användning av appar och annan pedagogisk teknologi - med fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Knutsson; Jannice Rahm; [2016]
    Nyckelord :Special education; reading disorder; writing disorder; educational technology; apps; motivation; Specialpedagogik; läs - och skrivsvårigheter; teknologiska verktyg; appar; motivation;

    Sammanfattning : Datorer till varje elev blir allt vanligare i gymnasieskolan. Med datorn följer oändliga möjligheter till undervisning och lärande men också många dilemman för lärare. Det finns ofta en övertro på att modern teknik ska ”fixa” dessa pedagogiska dilemman och att lärare med automatik ska veta hur tekniken ska användas. LÄS MER

  5. 25. Resurspersoners kunskaper för att bemöta barn med ADHD i förskola och skola En enkätundersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Aghem; [2015-12-04]
    Nyckelord :ADHD; kunskap; resursperson; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka kunskaper som en kommuns centralt anställda resurspersoner upplever sig ha gällande att bemöta och anpassa undervisningen för barn och elever med ADHD. Främst undersöks vilka kunskaper resurspersonerna upplever att de själva har och är i behov av men i studien undersöks även vilken kunskaper de anser behövs i de arbetslag de arbetar, samt vilka påverkansfaktorer som synliggörs gällande kunskapsutvecklingen. LÄS MER