Sökning: "enkätfrågor matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden enkätfrågor matematik.
1. Undervisningen av tal i bråkform : Undersökning om lärares undervisningsmodeller för ett holistiskt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att hitta olika undervisningsmetoder som fungerar väl med tal i bråkform. Studien riktar sig mot elever och undervisande lärare i mellanstadiet. I denna skrift synliggörs några svårigheter med undervisningen av bråktal samt hur dessa svårigheter kan övervinnas. LÄS MER
2. Strategier för att motivera elever till matematik : En studie kring elevens motivation samt strategier för att motivera elever i årskurs 7-9 till matematik
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Detta ämne valdes eftersom det har upptäckts att matematik anses vara ett tråkigt ämne i skolan, som inte kan användas och anpassas till det vardagliga livet och anses därmed vara ett onödigt ämne (Jenner, 2004). Däremot enligt Skolverket i kommentarmaterial till kursplanen i matematik 2017, leder ämnet matematik till ett logiskt och nyanserat tänkande som kan hjälpa en att lösa olika problem i livet. LÄS MER
3. Ger lärarutbildningen tillräckligt med stöd i att undervisa matematiskt begåvade elever? : En kvalitativ studie utifrån lärosätets perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få en utökad kunskap om vilket stöd lärarutbildningen ger studenter i att undervisa matematiskt begåvade elever. Behovet av att undersöka detta finns då varje elev har en rättighet till att utvecklas och utmanas utifrån sina kvalifikationer. LÄS MER
4. Definition av en funktion ur gymnasieelevers perspektiv : Hur utvecklade är gymnasieelevers förståelse för begreppet funktion?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I arbetet presenteras det en undersökning om gymnasieelevers förståelse för begreppet funktion. Studiens syfte var att identifiera vilka definitioner av begreppet funktion skulle förekomma i studenternas beskrivningar samt att undersöka vilka begreppsbilder skulle samtliga studenterna uppvisa. Två elevgrupper deltog i undersökningen. LÄS MER
5. Ett undersökande arbetssätt med GeoGebra som verktyg för gymnasieelevers lärande av andragradsfunktioner : En designstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Tekniska fakulteten; Linköpings universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : Undersökningar har visat att ett problem elever har med andragradsfunktioner är att de har svårt att använda begreppet för att beskriva samband mellan variabler (Grønmo & Rosén, 1997). Detta i samband med andra problem kring arbetsmomentet leder till designstudiens syfte, vilket är att utveckla undervisningsmomentet som behandlar andragradsfunktioner och relaterade begrepp kopplade till kursplanen för Matematik 2c. LÄS MER