Sökning: "essity"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet essity.
1. Effekten av EUs utsläppsrättssystem på företags lönsamhet och utsläpp av växthusgaser: En studie av fyra svenska noterade företag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : För att minska växthusgasutsläppen inom EU har det införts ett handelssystem för utsläppsrätter. Detta prissätter utsläpp av växthusgaser och resulterar i en kostnad för företagen som är inkluderade i systemet. EU ger varje år ut gratis utsläppsrätter till företagen inom systemet. LÄS MER
2. Logistikoptimering med 3PL-Integration
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ingenjörsvetenskapSammanfattning : Bakgrund – Essity, en framstående aktör inom hygien- och hälsobranschen, står inför utmaningar gällande logistikflödet för konsumentprodukter från produktionsanläggningen i Lilla Edet till kunder i Danmark. Den nuvarande logistikprocessen involverar intern transport med egna lastbilar till externa lager. LÄS MER
3. From Cost Spender to Value Provider - Using Data to Build and Sustain Brands
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Introduction: Data has revolutionized how business is conducted and presents several possibilities for companies to capitalize on, namely data-driven decision-making, Business Intelligence, and marketing. However, how it pertains to brand management has not been covered. LÄS MER
4. Forecasting Stock Prices Using an Auto Regressive Exogenous model
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : This project aimed to evaluate the effectiveness of the Auto Regressive Exogenous(ARX) model in forecasting stock prices and contribute to research on statisticalmodels in predicting stock prices. An ARX model is a type of linear regression modelused in time series analysis to forecast future values based on past values and externalinput signals. LÄS MER
5. Entrepreneurship Lessons on Creating Shared Value and enhancing Competitive Advantage. Case studies from COVID-19 pandemic responses by Volvo Group, Essity, Autoliv, and ICA Gruppen.
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : The COVID-19 pandemic prompted many Swedish businesses to reconsider their survival techniques and the support they offer to societies in which they operate. The purpose of this study is to examine the COVID -19 responses practiced by four Swedish Companies (Essity, Volvo Group, ICA Gruppen, and Autoliv) to see what entrepreneurs can learn in the event of another pandemic. LÄS MER