Sökning: "estetiska ämnen i gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden estetiska ämnen i gymnasieskolan.

  1. 1. MED KUNSKAPEN I HÄNDERNA : En intervjustudie om digitala och analoga arbetssätt i samverkan inom bild på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Therése Granholm; [2024]
    Nyckelord :Bild; digitalisering; digitala arbetssätt; digital teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har varit en del av bildundervisningen inom grund- och gymnasieskolan sedan läroplanerna reviderades 2011. Den digitala tekniken är under ständig utveckling och har inneburit ett stort ansvar för lärare vad gäller undervisning och fortbildning. LÄS MER

  2. 2. Obligatoriskt betygsunderlag eller kreativt redskap? : Lärares och elevers erfarenheter av och syn påarbetsprocessdokumentation i bild och form i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mats Eriksson; Elise Léonin; [2024]
    Nyckelord :portfoliometodik; metakognition; Gy11; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få en djupare förståelse för lärares och elevers erfarenheter av, och syn på, elevens egen arbetsprocessdokumentation (portfoliometodik) igymnasieskolans bild- och formkurser. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med sex bildlärare på fem gymnasieskolor, och en kvantitativ enkätundersökning i tre klasserpå tre gymnasieskolor som besvarades av sammanlagt 50 elever. LÄS MER

  3. 3. NEW PUBLIC MANAGEMENT I GYMNASIESKOLAN : Bildlärares nya förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emma Karlsson; [2022]
    Nyckelord :nyliberalism; new public management; bildämnet; bildlärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelse för hur new public management påverkat bildämnet i gymnasieskolan. Studien har utförts genom kvalitativa intervjuer med fyra bildlärare på tre gymnasieskolor och deras utsagor har analyserats utifrån en ramfaktorteori där ramfaktorerna är baserade på Anna Annerbergs påståenden om hur lärare påverkas av new publicmanagement. LÄS MER

  4. 4. Prestation eller självutveckling : Gymnasieelevers uppfattning av kopplingen mellan målstyrning och självförtroende i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Nina Svensson; Sarah von Sydow; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskolan; skolans uppfostrande uppdrag;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen Gy11 är en av den svenska gymnasieskolans skyldigheter att stimulera varje elevs självförtroende. Ända sedan implementeringen av den nuvarande versionen av läroplanen, som alltså inkluderar självförtroende-aspekten bland gymnasieskolans uppgifter, har det presenterats omfattande forskning kring just självförtroende. LÄS MER

  5. 5. EN ANATOMISKT KORREKT DRAKE : En studie om speldesign och värdegrund på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sasha Waltå; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Fokus för denna studie blir att ta reda på vad som är normerande estetik inom de TV- och dataspel som elever på estetiska program med spelinriktning på gymnasieskolan själva spelar. I studien jämförs den estetiken med elevernas egna bildskapande i bildämnet i skolan. LÄS MER