Sökning: "fördelar med läxor"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fördelar med läxor.
1. Läxor och likvärdighet – Lärares resonemang om läxor i relation till elevers olika förutsättningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Föreliggande studie undersöker fyra lärares resonemang om läxor i förhållande till elevers olika förutsättningar samt hur dessa kommer till uttryck i praktiken. Läxor regleras inte inom skolans styrdokument, vilket innebär att varje enskild lärare står inför valet om och hur läxor ska användas. LÄS MER
2. ”Ingen skall behöva få hjälp hemma” : En studie om lärares utformning och användande av matematik-läxor med fokus på elevernas skilda hemförhållanden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : I den här studien undersöks vad lärare som undervisar i matematik i årskurs 4–6 har för syfte med att använda sig av matematikläxor, om syftet främjar likvärdigheten och vilken hänsyn lärare tar till elevernas hemförhållanden när de konstruerar matematikläxor. Detta är angeläget att undersöka då elevernas utbildning ska vara likvärdig, och om en del av undervisningen förflyttas från skolan till hemmet äventyras likvärdigheten eftersom alla elever inte har vårdnadshavare som har den kunskap som krävs för att hjälpa sina barn med matematikläxan. LÄS MER
3. Matematikläxors vara eller icke vara : Diskursanalys av debattartiklar om matematikläxor
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Läxor har alltid varit en del av skolans kultur och kommer sannolikt att fortsätta vara det. Debatten om läxor har blivit alltmer uppmärksammad av politiker, lärare, föräldrar och inte minst av elever. Syftet med studien var att undersöka diskurser om matematikläxor genom att analysera olika svenska debattartiklar. LÄS MER
4. Främjar läxor elevernas inlärning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete handlar om läxor i skolan. Läxor har varit länge en del av skolarbetet även om man inte kan hitta det sagt direkt i läroplanen. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur eleverna upplever läxor och om de anser att de lär sig bättre om de gör sina läxor. LÄS MER
5. Individuella läsläxor : anses det svårt och tidskrävande eller motiverande och lustfyllt utifrån lärarnas perspektiv?
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : För att varje elev ska utveckla en god läsförmåga krävs det att läraren känner sina elever och vet vilken nivå de befinner sig på i sin läsutveckling. Forskare, som Schmidt (2013), Frost (2009), Alatalo (2011) och Sanden (2013), förklarar att för att utveckla sin läsförmåga måste eleverna få möta texter som ligger inom den proximala utvecklingszonen, vilket innebär att de varken är för lätta eller för svåra för den enskilde individen. LÄS MER