Sökning: "förskola sociologi"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden förskola sociologi.

  1. 6. ”Någon kanske vet vad ett barn är, men ingen vet vad det kan bli” – en kvalitativ studie om barns möjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Marie Löfstrand; [2020]
    Nyckelord :Foucault; makt; barnkonventionen; delaktighet; barns inflytande; förskola.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger inom förskolan arbetar för att tillförsäkra barns rätt att uttrycka sina åsikter samt vilken betydelse dessa åsikter tillmäts i praktiken. Studien utgår ifrån Foucaults maktbegrepp för att analysera hur kunskap och makt är sammankopplade. LÄS MER

  2. 7. Lika barn leker bäst : En intervjustudie om vårdnadshavares val av fristående och kommunal förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annie Ljungqvist; Nina Jonsson; [2019]
    Nyckelord :vårdnadshavare fristående förskola kommunal förskola likvärdighet kvalitativa intervjuer sociologi;

    Sammanfattning : Educare är ett begrepp som används inom förskolan och är en kombination av lärande och omsorg. Förskolan strävar i Sverige efter att ge varje barn en likvärdig uppväxt som består av omsorg, lärande och socialisation oberoende av vårdnadshavarnas socioekonomiska bakgrund. LÄS MER

  3. 8. ”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lynda MacGregor; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. LÄS MER

  4. 9. Passar förskolans nycklar i skolans lås : talar vi samma språk?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Annica Nissenlöf; Annika Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; specialpedagog vårdnadshavare och övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka övergången från förskola till förskoleklass utifrån organisations, grupp- och individnivå. Vi har valt att undersöka handlingsplaner kring övergångar, specialpedagogens roll och pedagogernas erfarenheter kring övergångar från förskolan till förskoleklassen men även vårdnadshavare upplevelser av sina barns övergångar från förskola till förskoleklass. LÄS MER

  5. 10. Fysisk integritet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt till barns fysiska integritet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Josefin Gadd; Sarah Börjesson; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; integritet; förskoleåldern;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Vi har arbetat inom förskola i fyra år och har de tre senaste åren utbildat oss till förskollärare utan att någon gång stött på ämnet barns fysiska integritet trots att det är ett av fem barn som blir sexuellt utnyttjade. Det finns mycket tidigare forskning om sexuella övergrepp men denna studie är avgränsad till fysisk integritet i förskolan vilket det tyvärr fanns begränsat med tidigare forskning om. LÄS MER