Sökning: "förskolegården"
Visar resultat 16 - 20 av 202 uppsatser innehållade ordet förskolegården.
16. Naturvetenskapens plats på förskolegården : En kvalitativ studie om hur förskollärare synliggör naturvetenskap utomhus i förskolekontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap utomhus tillsammans med barn på förskolegården. De centrala frågorna är: Hur beskriver förskollärare förutsättningarna som de skapar för barnens naturvetenskapliga lärande utomhus på förskolans gård? Hur beskriver deras arbete med att synliggöra naturvetenskap utomhus på förskolegården? Metoden som används är semistrukturerade intervjuer och vi undersökte tidigare studier kring just huruvida naturvetenskapen är tydlig för barn eller inte och vad som är orsaken till detta. LÄS MER
17. Förskollärares förhållningssätt och förutsättningar för utomhusundervisning : En kvalitativ studie om förskollärares syn på att bedriva undervisning utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare bedriver undervisning utomhus i förskolan. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har vi undersökt hur förskollärare beskriver deras användande av utomhusmiljöer för undervisning. I analys av empirin har vi använt oss av en kvalitativ tematisk analys med pragmatismen som teori. LÄS MER
18. Åtta pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan : ”Allt vi gör inomhus kan vi göra utomhus!”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik. Studien har riktat in sig på pedagogers förhållningssätt, utomhusmiljöns utformning, utomhusmiljöns handlingserbjudanden samt möjligheter och begränsningar i användandet av utomhuspedagogik. LÄS MER
19. "Årstiden är en möjlighet men vädret är en utmaning" : En kvalitativ studie om planerad undervisning på förskolegården
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att vinna kunskap om hur en grupp förskollärare relaterar till den planerade undervisningen på förskolegården samt vad det finns för utmaningar och möjligheter med planerad undervisning på förskolegården. Vi anser att detta är ett område inom förskolans verksamhet som är nödvändigt att ta upp då möjligheterna som finns inomhus även finns utomhus. LÄS MER
20. Utomhusvistelsen i förskolan. Ett utomhuspedagogiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll och didaktiska val i utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att få mer kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utomhuspedagogik i förskolan samt synliggöra förskollärares förhållningssätt och didaktiska val gällande undervisning i förskolans utomhusmiljö. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuats. LÄS MER