Sökning: "Rose Larsson"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Rose Larsson.

  1. 1. Naturvetenskapens plats på förskolegården : En kvalitativ studie om hur förskollärare synliggör naturvetenskap utomhus i förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rima El-Cheikh Mahmoud; Rose Larsson; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskolegård; didaktik; pragmatik; förskollärare; barns lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap utomhus tillsammans med barn på förskolegården. De centrala frågorna är: Hur beskriver förskollärare förutsättningarna som de skapar för barnens naturvetenskapliga lärande utomhus på förskolans gård? Hur beskriver deras arbete med att synliggöra naturvetenskap utomhus på förskolegården? Metoden som används är semistrukturerade intervjuer och vi undersökte tidigare studier kring just huruvida naturvetenskapen är tydlig för barn eller inte och vad som är orsaken till detta. LÄS MER

  2. 2. Är bioidentiska hormoner att föredra framför konventionella hormoner vid behandling av klimakteriesymtom? : En litteraturstudie med avseende på risken för bröst- och endometriecancer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Caroline Larsson; [2022]
    Nyckelord :Bioidentiska hormoner; bröstcancer; endometriecancer; endometriehyperplasi; menopaus; progesteron; östrogen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är 50-75% av kvinnorna i Sverige som lider av klimakteriebesvär. Vanligt förekommande är vasomotoriska symtom som värmevallningar, svettningar och hjärtklappning, men även urogenital atrofi, osteoporos, urinträngningar och depression. LÄS MER

  3. 3. Studenter i pyjamas - Distansstudiernas inverkan på socionomstudenters studiemotivation och sociala kontakter under pandemin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jenny Söderberg; Sofia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Study motivation; social relations; digital education; loneliness; Social Sciences;

    Sammanfattning : This quantitative study aimed to provide an in-depth understanding of how distance education has affected social worker students' study motivation and social contacts.This study collected its data by sending web based surveys to the social work students in Lunds University who, in may 2022, currently were on term 6 and 7 (n=311) with the purpose to measure how they felt about the education becoming a distance education for almost two years, what happened to their study motivation, and last, to see if it had any impact on their frequency in contact or relationships to one another. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER

  5. 5. “Samtidigt så satt ju alla i samma båt” : En kvalitativ studie om vägledarnas upplevelse av användningen av digital vägledning vid gymnasieskolan under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Sofie Larsson; Rose Ally; [2022]
    Nyckelord :Digital guidance counseling; Information- and communication technology ICT ; Covid-19; Upper secondary school; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu; Digital vägledning; Informations- och kommunikationsteknik IKT ; Covid-19; Gymnasieskolan; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine guidance counselors' experience of the transition to digital guidance counseling during the covid-19 pandemic. The guidance counselors attitude towards change, as well as contributing challenges are studied. LÄS MER