Sökning: "fangen 2005"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden fangen 2005.

  1. 1. Deutschunterricht in der schwedischen Schule vs. Deutschunterricht an der schwedischen Universität : Studenten über den Übergang von Schule zu Universität

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Julia Scekic; [2019]
    Nyckelord :Moderna Språk; Pädagogik; Übergang; Gymnasium; Sprachen; Universität; Diskursanalyse; Diskurs-historischer Ansatz; Deutschunterricht; DHA;

    Sammanfattning : Die Kommission des Europäischen Rates hat 2002 festgelegt, dass jeder Europäer mindestens zwei Fremdsprachen ab dem frühen Kindesalter erlernen soll. Die Fremdsprachenkompetenz sei ein wichtiger Faktor für die Mobilität der Europäer und die allgemeine Wettbewerbsfähigkeit der Wirtschaft Europas (Europäische Kommission 2005). LÄS MER

  2. 2. Tyst läsning i skolan. Observationer och intervjuer av elever i årskurs 3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Malmgren; Åsa Rasmussen Larsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Tyst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter, The simple view of reading, Matteuseffekten. AbstractTitel: Tyst läsning i skolan – observationer och intervjuer av elever i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. ”Kunskaperna är det inga fel på, de använder bara andra uttrycksformer”Lärares syn på undervisning kring ord och begrepp för elever med generell språkstörning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Wintfjäll; Maria Sverker; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare för elever med generell språkstörning arbetar med ord och begreppsinlärning kopplat till skolämnena matematik och svenska.Utifrån detta syfte har för studien relevanta frågeställningar formulerats. LÄS MER

  4. 4. ”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergström; [2015-04-28]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; samspelsstrategi; relation; motivation; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur samspelar pedagogerna med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan? • Har pedagogerna samspelsstrategier som verkar mer positiva respektive negativa för dessa elever? I sådana fall på vilket sätt? • Hur beskriver pedagoger elever som de anser ha problemskapande beteende i skolan? Teori: Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett synsätt på lärande där alla människor anses lära sig hela tiden, i alla sociala sammanhang, livet ut. LÄS MER

  5. 5. Att bygga broar. En mikroetnografisk studie av två kommuners organisatoriska lärmiljöer för elever med autism

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mariko Alexandersson; Maria Henriksson; [2014-09-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att: Synliggöra två kommuners lärmiljöer för elever inom autismspektrat (AST) utan utvecklingsstörning efter lagförändringen 2011 med fokus på elevernas förutsättningar till delaktighet, kommunikation och lärande. Studien utgår från följande frågeställningar: o Vilka organisatoriska lärmiljöer har utarbetats för målgruppen, elever med autism utan utvecklingsstörning? o Vilka möjligheter till delaktighet, kommunikation och lärande erbjuds eleverna? o Hur grundar kommunerna sina “organisatoriska” val av lärmiljöns utformning för studiens målgrupp? Forskningsansats och metod Studien har en mikroetnografisk ansats. LÄS MER