Sökning: "fokusgruppsintervjuer med barn"
Visar resultat 16 - 20 av 173 uppsatser innehållade orden fokusgruppsintervjuer med barn.
16. Samskapande med interkulturellt perspektiv : Ett förbättringsarbete och studie på H.K.H Kronprinsessan Victorias barn och ungdomssjukhus i Linköping.
Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Vintern 2019 vårdades en gosse på ett barnsjukhus i Sverige där språksvårigheter och viss kulturell kontextuell diskrepans försvårade kommunikationen. Missförstånd och okunskap ledde till att gossen avled. LÄS MER
17. Det är svårt, det finns ingen manual... : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barns emotionella kompetens i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans läroplan framgår förskollärares ansvar att stötta barns emotionella utveckling. Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur pedagoger i förskolan arbetar med barns emotionella kompetens. LÄS MER
18. Mellan barnets röst och umgängesrätt : En kvalitativ studie om familjerättssekreterares upplevelser av att verkställa umgänge med umgängesstöd där det förekommit våld
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka familjerättssekreterares upplevelse av att verkställa dom om umgänge med umgängesstöd där det förekommit våld. Genom tre kvalitativa fokusgruppsintervjuer med verksamma familjerättssekreterare med minst tre års erfarenhet har ett antal frågeställningar besvarats. LÄS MER
19. Barn som har upplevt våld - ett samhällsproblem : Socialsekreterares arbete med barn som upplevt våld i nära relationer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur socialsekreterare arbetar med barn som har upplevt våld i nära relation. Frågeställningarna bestod av att belysa konsekvenser för barn som har upplevt våld samt undersöka vilka insatser socialtjänsten kan erbjuda. LÄS MER
20. ”Välkommen, det är jag som kommer ta hand om dig” : En kvalitativ intervjustudie om introduktion av barn i förskolan.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förstår anknytning i relation till introduktion av barn i förskolan. · Hur beskriver förskolläraren att anknytning tillämpas vid introduktion? · Vilken förståelse kring trygghet hos barnet framträder hos förskollärarna? Studiens syfte och frågeställningar har besvarats med hjälp av fokusgruppsintervjuer som totalt omfattat nio deltagare, alla är utbildade förskollärare eller barnskötare. LÄS MER