Sökning: "fokusgruppsintervjuer med barn"

Visar resultat 11 - 15 av 173 uppsatser innehållade orden fokusgruppsintervjuer med barn.

  1. 11. Socialt arbete i skolan : En fenomenografisk analys av skolpersonals uppfattningar kring behovet av skolsocialt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Berneklint Stenberg; Petronella Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Skolsocialt arbete; resiliens; uppfattningar; elevhälsa; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att allt fler barn och unga rapporterar psykisk ohälsa. Trots detta har forskning kring en utökad och utvecklad elevhälsa fått lite utrymme och arbetsbelastningen hos skolpersonal ökat. LÄS MER

  2. 12. Att förebygga våld i nära relation bland unga : "Där behöver samhället steppa upp, definitivt."

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Emilia Nilsson; Maja Alexandersson; [2023]
    Nyckelord :Adolescent; Communication; Information; Intimate partner violence; Stakeholders; Violence prevention; Information; Kommunikation; Samhällsaktörer; Ungdomar; Våld i nära relation; Våldsprevention;

    Sammanfattning : Våld i ungas partnerrelationer är ett stort problem i dagens samhälle. Det har traditionellt sett fokuserats mer på våld i vuxna partnerrelationer och våld mot barn, vilket har lett till att våld bland unga länge har normaliserats och inte tagits på allvar. LÄS MER

  3. 13. Barnhälsovårdssköterskors erfarenheter av emotionellt amningsstöd

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lina Thinggaard; Josefin Brettmar; [2022]
    Nyckelord :Barnhälsovårdssköterska; barnhälsovård; amning; emotionellt amningsstöd; fokusgrupp; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trots hälsofördelar hos både mamma och barn sjunker amningsfrekvensen. Tidigare forskning har visat att trots intentionen var att helamma, så minskade amningen eller avslutades helt innan barnets sexmånadersdag p g a att föräldrar saknar stöd från barnhälsovården och att det emotionella amningsstödet ansetts otillräckligt. LÄS MER

  4. 14. Hur uppfattar förskolans yrkesverksamma en framgångsrik kompetensutveckling? : En konstruktivistisk grundad teori om vad som kan bidra till ett stärkt professionellt lärande i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2022]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; professionellt lärande; förskolans inre organisation; konstruktivistisk grundad teori; Charmaz;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom forskningsfältet kompetensutvecklingsforskning efterfrågar mer kunskap om de processer som kan stärka professionellt lärande i förskolan. Syftet med föreliggande studie är att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av just de processer de är med om i samband med kompetensutveckling i förskolan och utveckla kunskap om kompetensutvecklingsstrategier. LÄS MER

  5. 15. “Gör jag rätt, gör jag fel?”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Elin Magnusson; Amanda Persson; [2022]
    Nyckelord :Normer; Förväntningar; Föräldraskap; Föräldraroller; Jämställdhet; Könsskillnader; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett sociologiskt perspektiv belysa nutida föräldrars upplevelser av föräldraskapets normer och förväntningar. Den syftar också till att belysa eventuella upplevda skillnader mellan förväntningar mot mammor respektive pappor. LÄS MER