Sökning: "forsknings analys"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade orden forsknings analys.

  1. 21. Militär tvångsmakt : en kvantitativ analys av perioden 1918-2001 samt prövning av Daryl G. Press trovärdighetsteori

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Erik Almquist; [2020]
    Nyckelord :luftmakt; tvångsmakt; tvångsdiplomati; militära tvingande hot; trovärdighet; mellanstatliga hot;

    Sammanfattning : På vilket sätt skiljer sig de militära domänernas förmåga att bidra till framgång vid tvångsmaktsförsök? Vad förklarar skillnaden? Tidigare forskning menar att det finns skillnader som systematiskt går att förklara utifrån perspektivet att: mindre kostsamma hot leder till bristande trovärdighet och således liten sannolikhet för framgång. Studien undersöker dessa två frågor genom en kvantitativ empirisk analys utifrån historiska observationer och genomför en teoretisk prövning utifrån ett kontrasterande perspektiv till tidigare forskning; ett mindre kostsamt hot bidrar till hög trovärdighet utifrån Daryl G. LÄS MER

  2. 22. Psykodynamiskt orienterade psykoterapeuters uppfattningar om egenterapins betydelse för professionsutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Anette Ulfhager; [2020]
    Nyckelord :Psykodynamisk; Psykoterapeut; Egenterapi; Professionsutveckling; Kvalitet.;

    Sammanfattning : Inledning: I Sverige har en debatt om egenterapin som obligatoriskt moment i psykoterapeututbildningen växt fram, där delade meningar finns kring egenterapins betydelse för den professionella utvecklingen. Trots att det undersökts i en mängd studier visar översiktsstudier genomgående en otydlighet i definitionen kring såväl terapi som yrkeserfarenhet och dess betydelse för den professionella utvecklingen. LÄS MER

  3. 23. Development of a Method to Prepare a Test Fluid with Soft Particles in Biodiesel Fuel Blends

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Vishal Jadwani; [2020]
    Nyckelord :Biodiesel; Heavy-Duty Trucks; Soft Particles; Fuel mixtures; Biodiesel; Tunga lastbilar; Mjuka partiklar; Bränsleblandningar;

    Sammanfattning : Bilindustrin är en av de största bidragsgivarna till koldioxidutsläpp genom fordonsutsläppnär de används. För att göra transportsektorn mer hållbar EU-politik dikterar att inkludera enhögre andel förnybara energikällor i den totala energiförbrukningen och ett sätt att uppnå det äratt införliva biobränslen i de traditionella fossila bränslena. LÄS MER

  4. 24. Är de kända Altmans Z-scoremodellerna lämpade på den svenska turistmarknaden och vilka varningssignaler kan utläsas för företagsmisslyckande? : En kvantitativ forskning över svenska onoterade små och medelstora turistföretag och tecken på konkurs

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Diana Aitova; Gabriella Krohn Ams; [2020]
    Nyckelord :Z-score; Z’-score; Z ”-score; bankruptcy prediction; bankruptcy and EWS; Z-score; Z’-score; Z”-score; konkursprediktion; konkurs och EWS;

    Sammanfattning : Research question: This thesis analyzes the relationship between Altman’s Z’-and Z’’ score model in order to investigate the suitability of the models on the swedish small and medium companies during 2015-2019. Furthermore, analysis of previous research key figures has been examined in more detail to identify which of the individual key figures can be categorized as an early warning signal. LÄS MER

  5. 25. Arbetsförmedlarens marknadsförings-potentialer på sociala medier : En studie om möjligheter samt potentialer inom B2Bmarknadsföring på Facebook, LinkedIn och Instagram

    M1-uppsats,

    Författare :Dagles Koutcho; William Merza; [2020]
    Nyckelord :Marknadsföring; B2B; arbetsförmedlare; SMM; SMMA; sociala kanaler; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien är att framställa underlag för hur organisationer inom business-tobusiness (B2B) kan, genom social-medie-marknadsföring (SMM), marknadsföra sig och stärka sitt varumärke inom sin marknad. För att kunna besvara syftet har det brutits ned i tre frågeställningar. LÄS MER