Sökning: "grammatik analys"

Visar resultat 6 - 10 av 171 uppsatser innehållade orden grammatik analys.

  1. 6. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  2. 7. La réception littéraire dans un cadre pédagogique : Deux manuels de FLE en Suède

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lucie Latour; [2023]
    Nyckelord :litteratur - teorier om reception - franska som andra språk - gymnasieskola;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra, å ena sidan teorier om litterär reception, med som huvudbegrepp de av Iser er Jauss, och å andra sidan, utnyttjandet av litterära texter i fyra läroböcker i franska som andra språk. Målet är att bestämma vilken del av texter och aktiviteter som är förenliga med läsarens sökande efter mening, vilket föreslås av teorierna om litterär reception. LÄS MER

  3. 8. “Använd timer på bastun!” : En multimodal analys av Skistars hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Per Lundeborg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar att belysa hur ett svenskt skidanläggningsföretag multimodalt kommunicerar hållbarhet mot konsumenter respektive intressenter samt att klargöra vilken avsändarroll som företaget försätter sig i vid denna kommunikation.  Studien undersöker det svenska företaget Skistar. LÄS MER

  4. 9. Är du medveten om att du är ett subjekt? : En undersökning av grammatikens ställning i styrdokumenten för grundskola och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sofia Pekkari Ericsson; [2023]
    Nyckelord :språkliga normer; språkriktighet; tematisk analys; grammatik;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study the place and function of grammar as a teaching area in the policy documents for compulsory and upper secondary school in Sweden. Furthermore, the essay aims to examine potential similarities and differences regarding grammar in the documents of the different school forms. LÄS MER

  5. 10. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER