Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 257 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det kan vara svårt att räcka till : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med olika storlekar på barngrupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :My Malmqvist; Lisa Almén; [2024]
    Nyckelord :Barngruppernas storlek; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemteori; förskolans organisation; förskolans strävansmål; gruppkonstellationer; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barngruppens storlek påverkar förskollärares arbete. Syftet är även att presentera vilka strategier som förskollärare använder sig av för att ge goda förutsättningar för arbete med olika storlekar på barngrupper. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser kring egenvård av diabetes typ 2 : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Felicia Brunke; [2024]
    Nyckelord :Diabetes typ 2; egenvård; kvalitativ litteraturöversikt; patientens upplevelse.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract:  Bakgrund: Diabetes typ 2 är en kronisk sjukdom som förändrar patientens livsvärld och de somdrabbas ökar. Patienter som lever med diabetes typ 2 har ett stort ansvar över sin egenvård ochmåste ständigt förnya sina kunskaper för att kunna hantera sin sjukdom. LÄS MER

  3. 3. ”Lär man sig ljuden, så kommer resten av sig självt” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar kring undervisningen inom fonologisk medvetenhet i relation till tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :My Deland; Amanda Johansson; [2024]
    Nyckelord :Phonological awareness; Phonemic awareness; Preschool; Preschool teacher; Limited knowledge; Fonologisk medvetenhet; Fonemisk medvetenhet; Förskola; Förskollärare; Kunskapsbrist;

    Sammanfattning : The aim of this study is to highlight pre-school teachers perceptions and experiences of phonological awareness teaching to see if there is consistency with previous research. As well as whether the preschool teachers consider themselves to have sufficient knowledge to conduct quality teaching in the subject. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar sjuksköterskors identifiering av sepsis

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Hermansson; Olivia Yman; [2023-03-16]
    Nyckelord :Sepsis; sjuksköterska; identifiering; kunskap; screeningverktyg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sepsis är ett globalt hälsoproblem som snabbt kan eskalera till septisk chock om lämpliga åtgärder uteblir. Både sepsis och septisk chock är livshotande tillstånd med hög mortalitet. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda patienter med suicidalt beteende : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Erica Wagell; Helén Falkenström; [2023]
    Nyckelord :Suicidal Behaviour; Care Relation; Nurses; Treatment; Suicidalt beteende; Vårdrelation; Sjuksköterskor; Bemötande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Suicid är ett folkhälsoproblem. Varje år begår över 700 000 personer världen över suicid och många fler gör suicidförsök. Hälso- och sjukvården har en viktig roll när det handlar om att upptäcka, bemöta och vårda patienter med suicidalt beteende. LÄS MER