Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad är det som påverkar språkutvecklingen då man använder digitala verktyg i grundskolans mellanår?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Andersson Shanygina; Sjölin Ali Maher Jamilla Magda; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. ”Vi behöver bli bättre på att bygga broar mellan görande och lärande” : En kvalitativ studie om NO-lärares undervisning om systematiska undersökningar i skolåren 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Engblom-Danielsson; [2022]
    Nyckelord :förmåga; guidning; inquiry; naturvetenskap; scaffolding;

    Sammanfattning : Denna studie belyser systematiska undersökningar i den naturvetenskapliga undervisningen i skolåren 4-6. Studien motiverades utifrån att undersökande arbete inte är särskilt vanligt förekommande i grundskolans mellanår, trots att systematiska undersökningar utgör en central del i kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  3. 3. Användningen av svenska i det engelskspråkiga klassrummet : Fem lärares syn på translanguaging och kodväxling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emelie Melin; Elisabet Holmer; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; muntlig engelska; kodväxling; translanguaging; svensk skola; lärarens undervisningsspråk; grundskolans mellanår;

    Sammanfattning : Efter nyligen utförd lärarutbildning bör nyexaminerade lärare vara bekanta med nyare forskning som är relevant inom utbildningsvärlden. Redan verksamma lärare som genomgått utbildning för en längre tid sedan, kanske inte kan förväntas ha samma uppdaterade syn på vad forskningen anser vara den mest gynnsamma undervisningspraktiken. LÄS MER

  4. 4. Den språkutvecklande undervisningen i SO : En kvalitativ studie om hur fyra verksamma SO-lärare i grundskolans mellanår arbetar med språkutveckling i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ebru Celep Agrali; [2021]
    Nyckelord :language development; interaction; support; school- and everyday language;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how four different teachers in the social sciences subjects in elementary school work with language development. The research questions for this study are: In what way do teachers work on language development in their teaching within the socialsciences subjects? How do the teachers take regard to students’ language development? What are the teachers’ difficulties in working with language development in the social sciences subjects? What support do the teachers feel they need to be able to conduct language development teaching? Two methods have been used to answer the research questions. LÄS MER

  5. 5. ”Två huvuden är bättre än ett” : En litteraturstudie om skönlitteratur och boksamtalets möjligheter att motverka kränkande behandling i grundskolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Granath; Linn Lönkvist; [2021]
    Nyckelord :litteratur; boksamtal; kränkande behandling; värdepedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att utforska skönlitteraturens och boksamtalens roll gentemot kränkande behandling. Därtill kommer även studien att ge en överblick över hur detta behandlas i det gemensamma klassrummet i grundskolans mellanår. LÄS MER