Sökning: "hälsa i högstadiet"

Visar resultat 16 - 20 av 189 uppsatser innehållade orden hälsa i högstadiet.

  1. 16. Skolsköterskors erfarenheter av sociala mediers påverkan på elevers självkänsla – en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carina Ahl; Karin Ellström; [2023]
    Nyckelord :Health promotion; School nurse; Self-esteem; Social media; Students; Elever; Hälsofrämjande; Självkänsla; Skolsköterska; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Användning av sociala medier har ökat markant de senaste åren och tillhör barn och ungdomars vardag. Detta kan medföra både positiva och negativa hälsoeffekter som kan påverka elevers självkänsla. En god självkänsla kan både förbättra hälsan och skolprestationerna. LÄS MER

  2. 17. Studiemotivation : Elevers motivation till aktivt deltagande på idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Linus Forsberg; John Stjernberg-Rylander; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Idrott och hälsa; Aktivt deltagande;

    Sammanfattning : Introduktion Motivation är en förutsättning för att elever ska prestera, delta och lära sig de kunskaper som utförs på idrottslektionerna. Som framtida lärare ska vi kunna motivera våra elever. Därmed behöver vi kännedom om vilka faktorer som påverkar elevernas motivation för att arbeta motivationsfrämjande på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  3. 18. Gymnasieelevers Upplevelser av Psykisk Hälsa i Samband med att Få Slutbetyg i Högstadiet : En Kvalitativ Intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Alma Östling; Alva Östersjö; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Visualisering i biologiundervisning : Några lärares tankar och erfarenheter kring visualiseringar i undervisning om människokroppens blodomlopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bakcha Bakir; Helan Sandi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Visualiseringar i form av bilder, modeller och animationer är viktiga redskap och används i en stor del av biologiundervisningen, eftersom de synliggör olika fenomen och strukturer som annars är svåra att relatera till för elever, till exempel abstrakta processer, inre organ och mikroskopiska objekt. Kropp och hälsa är ett centralt innehåll i kursplanen för biologiämnet årskurs 7–9, där undervisningen ska bland annat, behandla ämnesområdet människokroppens olika organsystem. LÄS MER

  5. 20. Undervisning i hälsans tecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mimmi Persson; Philip Sannum; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; Högstadiet; Idrott och hälsa; KASAM; Kvalitativa intervjuer; Lärare; Salutogent perspektiv; Undervisning;

    Sammanfattning : Ämnet idrott och hälsa har fått ett större ansvar att lära elever att ta hand om sin hälsa pålängre sikt jämfört med tidigare sekel enligt Larsson (2016, s.266). Sett till dagens samhälle har den psykiska och fysiska hälsan enligt Ekblom och Ekblom (2021, s.19) drastiskt försämrats bland barn och unga. LÄS MER