Sökning: "handledning gunilla Nilsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden handledning gunilla Nilsson.

  1. 1. Kvalité i förskolan : Sju specialpedagogers uppfattning om begreppen kvalité och undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Gunilla Wahlström Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; Quality; Special education; Special educator; Systematic quality work; Teaching; Förskola; Kvalitet; Specialpedagog; Specialpedagogik; Systematiskt kvalitetsarbete; Undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur sju specialpedagoger uppfattar kvalité och undervisning i förskolan. Syftet med studien var att undersöka hur sju specialpedagoger uppfattade begreppet kvalitet i förskolan samt hur begreppet undervisning i förskolan uppfattades. Datainsamlingen har gjorts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogens yrkesroll : i relation till examensbeskrivningens intentioner

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Gunilla Bosson; Åsa Gerthsson-Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Examensbeskrivningen; handledning; komplexitetsteorin; ledarskap; skolutveckling; socialkonstruktionistiska perspektivet; sociokulturella perspektivet; specialpedagogen; systemteorin; yrkesrollen;

    Sammanfattning : Rapporten handlar om specialpedagogens upplevelse av sin yrkesroll och arbetssituation jämfört med examensbeskrivningen för specialpedagogutbildningen. Vi klargör de "fem ben" som vi anser specialpedagogens yrkesroll befinner sig i, dvs. ledarskap, skolutveckling, handledning, kartläggning och undervisning. LÄS MER

  3. 3. Att handleda lärarstudenter : handledningens form och villkor ur ett VFU-lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Gunilla Nilsson; [2007]
    Nyckelord :handledning; samtal; samtalsnivåer; praxisteori; samtalsmetodik; lärarutbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera hur VFU-lärare erfar det handledande samtalet i lärarutbildningens verksamhetsförlagda del (VFU-lärare är lärare ute på skolorna som handleder lärarstudenter under deras VFU, Verksamhetsförlagda utbildning, tidigare kallad praktik). Syftet var också att undersöka hur VFU-lärarna ser på handledarrollen och handledningens villkor samt om det är någon skillnad mellan utbildade och icke utbildade VFU-lärare i dessa avseenden. LÄS MER